Elfly kan være på plass for å overta de korte strekningene i Nord-Norge allerede i midten av 2020-tallet, tror Widerøe.

– Men de første flyene kommer til å være små, med 9 til 11 seter. Vi ser etter fly som er over 40 seter, og det tror vi kommer i ordinær drift rundt 2030, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, til NRK.

Også hydrogenfly er et aktuelt alternativ å sette inn i rutene som Widerøe i dag flyr med Dash-8-fly, som har mellom 39 og 78 seter.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kaller selskapets planer spennende. Han tror elfly kan være løsningen for Distrikts-Norge.

– Det gir en helt annen kollektiv- og klimaprofil enn hva dagens lufttransport har i dag. Og det vil gjøre at klimakostnadene blir noe helt annet, og kan være med på å forbedre tilbudet nettopp i Distrikts-Norge, sier han til NRK.

Avinor og Luftfartstilsynet har som ambisjon at all norsk innenriks passasjertrafikk skal skje med elfly eller hybridfly innen 2040.

(©NTB)