Annonsørinnhold i samarbeid med

Hva er dette?

 
 

Visste du dette om sosiale medier - du blir kanskje overrasket

Anders Nesse, salgssjef iFinnmark

Annonsørinnhold i samarbeid med

Jeg har vært på kurs i sosiale medier igjen, og jeg kan jo naturligvis ikke unngå å skrive litt om de nye interessante funnene og lærdommene.

Jeg vil dele noen viktige funn for dere, og fortelle litt om hva du bør tenke på i dagens markedsføringsverden.

Dyrere å annonse på sosiale medier

Hvis du har drevet med annonsering i sosiale medier i noen år, så vil du kanskje legge merke til at det er blitt dyrere å annonsere på Facebook. Jeg skal fortelle deg om hvorfor.

Facebook fungerer som en auksjon. De siste årene har giganten tatt store andeler, og økt kundemassen betydelig i Norge. Derfor er det slik at rekkevidden du ønsker deg, er det også mange andre aktører som byr på. Som i verden ellers, så betyr det følgende. Høy etterspørsel = høy pris.


Hva bør du gjøre?

Her får du noen enkle tips av meg.

* Kutt frekvens - trenger brukeren å se annonsen fire til fem ganger, eller holder det med en til to?

* Kutt ned på geografien - er det relevant å annonsere produktet ditt langt ut?

* Velg riktig aldersgruppe og riktig kjønn - trenger du å annonsere typiske "dameprodukter" til menn og vice versa.  Still bedriften din kritiske spørsmål. Hvem er målgruppen, hvem vil være interessert i produktene mine osv.

* De første visningene på Facebook er alltid rimeligst - skal du annonsere bredt og lenge, så blir det dyrere.

* Se over forhåndsinnstillingene på hvor du annonserer - vil du annonsere på Instagram, eller på siden    eller kun i nyhetsfeeden?

* Lag engasjerende innhold - bruk gode bilder, morsomme tekster, korte videoer osv. Men vær troverdig.   Ikke utgi deg for å være noe du ikke er.

* Omdømme - hvordan er omdømmet ditt? Hvordan vil brukerne reagere på det du poster. Husk at alle    kan si noe å mene noe om deg på sosiale medier. Nok en gang - tenk deg to ganger om før du poster.


Løser sosiale medier alle dine problemer?

Nei, og hvorfor bør du snevre inn markedsføringen her.

Jo fordi kundene dine IKKE har tillit Facebook.

Visste du at:

Kun 5%* i Respons Analyse sin undersøkelse fra Q4 sier at de har tillit til reklame på Facebook, og dette  var før Cambridge Analytica.

Hele 56% svarer i tillegg av de er negative til reklame på Facebook.

Så her bør du tenke deg godt om, før du velger å bruke alle markedsføringsmidlene dine på sosiale medier.

Du bør fortsatt være synlig og aktiv på sosiale medier, men du bør tenke deg nøye om alt budskapet ditt skal ut gjennom denne kanalen.

 

Så hvorfor bør du bruke mer av markedsføringspotten i lokale medier?

Jo fordi folk sier dette om lokale medier:

Tillit og troverdig - 58% har tillit til lokalavisen og 40% har tillit til lokal nettavis

Folk har også mest tillit til reklamen de finner i lokalavisen - Hele 32% sier de har tillit, mot 24% på TV

Digitalt  - reklamen på lokal nettavis scorer høyest med 16% tillit, mot 5% på Facebook.

Positiv til reklame på nettavisen - 39% svarer også at de er positive til å finne reklame på nettavisen, og   27% svarer hverken eller.

Suverent best på å orientere deg om det som skjer i nærmiljøet - 60% svarer lokalavisen som beste kilde, 52% svarer nettavisen, mens 21% svarer Facebook.

46% svarer at lokalavisen bringer informasjon eller stoff du har tillit til, mens 36% svarer lokal nettavis.

 

Dyrt?

Nei, det er det du som avgjør!

Våre medierådgivere hjelper bedriften din med å finne de beste løsningene, basert på ditt budsjett. Rapport på annonsering digitalt, og evaluering får du også. I tillegg så lager våre grafikere uttrykket du ønsker på dine annonser.

Med andre ord - som du ønsker, og som du vil, og som avtalt.


Ta kontakt med oss om du har flere spørsmål. Vi hjelper deg veldig gjerne!

annonse@ifinnmark.no 



*Kilde: Respons Analyse Q4 for Amedia Marked - 2602 respondenter over hele Norge.

Del artikkelen på Facebook