Annonsørinnhold i samarbeid med

Hva er dette?

 
 

Facebook har endret seg - dette betyr endringene for din bedrift

Algoritmer er et ord som de fleste drar kjensel på for tiden, og nok en gang er ordet i vinden. Den siste endringen er gjort til fordel for deg som privatperson, men som bedrift er endringen dramatisk. Her skal jeg fortelle deg hvorfor - om du kan avse 5 minutter av din tid.

Annonsørinnhold i samarbeid med

Fokus på venner og familie

11. januar i år varslet Facebook på ny endringer i sine algoritmer. Nå er det venner og familie, og lokale nyheter som skal prioriteres i din feed. 

Endringen har skapt frustrasjon hos bedrifter, som opplever at den organiske rekkevidden har blitt betydelig svakere. På den andre siden, så opplever nå private brukerne at feeden har mindre reklame, og mer personlig innhold.

Så hvorfor gjør Facebook dette?

Grunnen til endringen er et ønske om å bli mer relevante for sine brukere, i sterk konkurranse mot andre sosiale medier. De ønsker samtidig å forhindre "fake-news", i tillegg til at det trolig ligger økonomiske motiver bak endringen.

For å oppnå tilsvarende synlighet som tidligere på Facebook, må du etter endringen nå bruke mer penger på annonsering. Det er status pt.

Facebook vil ha fokus på familie, venner og lokale nyheter i din feed framover

Slutt for "lik og del"

På samme tid som endringene har skapt begeistring for privatbrukerne, har den skapt frustrasjon hos bedrifter. Men trolig har den noe godt for seg.

For hvor mye mer salg fikk du egentlig av at du fikk 1000 kommentarer og likes fra personer i hele Norge, fordi du ga vekk en kasse Solo eller et par ullsokker? 

Om du vil eller ikke, nå sørger algoritmene for at slike "engagement-bates" blir rangert som lav-kvalitetsinnhold, og dermed vil få mindre synlighet.

Så hva bør du gjøre? 

* Direktesendte videoer (i følge Facebook vil disse få seks ganger så høyt engasjement som videoer i opptak) vil bli kvalifisert som høykvalitetsinnhold - så her er det bare å finne fram mobilen, men vær for all del bevisst på hva du sender live. 

* Tenkt deg nøye om hva som vil være relevant innhold for andre - det er ikke sikkert at det du synes er spennende er like spennende for andre. Her kan du faktisk se hva andre googler som er relevant for din bedrift: https://answerthepublic.com/ 

* Annonser jevnlig med moderate summer - kontra sjelden, og med store summer

* Kommuniser mer med mennesker som er engasjert i det du driver med - Facebook vil belønne gode diskusjoner, dialog og drøftinger

* Publiser mindre - men mer meningsfullt


Trenger du mer info?

Ta kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne med å få synlighet, både i tradisjonelle- og sosiale medier!

En mail til annonser@finnmarken.no eller annonse@fd.no eller en melding på iFinnmarks Facebookside får deg i gang!

Hva er algoritme?

I matematikk og informatikk er en algoritme en presis beskrivelse av en endelig serie operasjoner som skal utføres for å løse et problem eller flere problemer. Hvis en prosess er algoritmisk kan den skrives som en serie operasjoner som kan utføres gjennom beregninger.

Mindre formelt er en algoritme enhver skrittvis prosedyre på en oppgave, gitt at oppgaven kan løses ved et endelig antall steg.

Algoritmer er også brukt i programmering, hvor kode vil følge spesifikke operasjoner for å bli gjennomført av en datamaskin. En algoritme kan ofte også inneholde variabler som trenger mellomregning. Et eksempel på dette kan være pseudokode brukt til programmeringsspråk.


Kilde: Wikipedia

Del artikkelen på Facebook