Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er du vår nye kollega?

Annonse fra Rambøll Alta

Rambøll er en global samfunnsrådgiver med eksperter innen bygg, arkitektur & plan, transport, vann, miljø & helse, energi og management consulting. I Norge er vi 1500 medarbeidere fordelt på 16 kontorer og internasjonalt har vi totalt 15 000 medarbeidere lokalisert i 35 land. Sammen med våre kunder jobber vi for å skape bærekraftige samfunn hvor mennesker og natur kan blomstre. Med vår kombinasjon av teknisk ekspertise og sosioøkonomisk innsikt leverer vi varige strukturer, ressurseffektive løsninger og gode lokalmiljøer for nåtiden og fremtiden. Nå trenger vi flere dyktige mennesker til vår avdeling i Alta og søker derfor etter Sivilingeniør/ingeniør VVS og Sivilingeniør/ingeniør elektroteknikk. Les mer under.

Om stillingene:

Sivilingeniør / ingeniør VVS

Vi inviterer deg til å ta i bruk din erfaring innen prosjektgjennomføring og VVS-teknisk prosjektering i en stilling hvor du vil bli gitt mulighet til å utvikle deg videre og jobbe med spennende og utfordrende prosjekter. For denne rollen trenger du utdanning i VVS-teknikk og interesse for utviklingen i faget.


Sivilingeniør / ingeniør Elektroteknikk

Vil du ta i bruk din kunnskap innen prosjektgjennomføring og elektroteknisk prosjektering i en stilling hvor du vil bli gitt mulighet til å utvikle deg videre og å jobbe med spennende og utfordrende prosjekter. For denne rollen trenger du utdannelse innen elektroteknikk, og interesse for teknisk programvare og 3D-modellering.


Vi søker kloke hoder

Vil du bli utfordret faglig og utvikle ekspertisen din i et åpent, fleksibelt og samarbeidsorientert arbeidsmiljø? I Rambøll får du brukt din kunnskap til å skape et bedre samfunn og øke livskvaliteten for menneskene som bor der. Du blir en del av et globalt selskap som har vært i vekst siden oppstarten i 1945. Vi jobber sammen på prosjekter som bidrar til bærekraftig endring, både sosialt, økonomisk og for miljøet.

Er du vår nye kollega?

Les mer og søk her: https://www.ifinnmark.no/vis/stillingledig/3481507

Rambøll i Alta

36 dyktige medarbeidere på mange fagfelt

Trivelig miljø med både juniorer og seniorer

Årlige studieturer til spennende reisemål

4 rimelige leiligheter til nyansatte

Sosiale arrangementer; Levi, bedriftsidrett, bowling..


Jobb i Rambøll

Stort selskap – spennende prosjekter

Lisenser på all relevant programvare

Utvikling gjennom «Rambøll Academy»

Gode pensjonsordninger

Gode ferieordninger

Fleksitid

Betalt overtid (men heldigvis lite bruk for det)

Konkurransedyktig lønn

Les mer og søk direkte på stillingene her: 

https://www.ifinnmark.no/vis/stillingledig/3481507

Legg inn åpen søknad eller les om andre ledige stillinger her: https://no.ramboll.com/careers-search

Hvem er vi

Grunnlagt i 1945 i København, Danmark

Stiftere: Professorene Johan G. Hannemann og Børge J. Rambøll

Rambøll og Hannemann kombinerte ingeniørkunst med sosiale visjoner

Fokus på etisk forretningsdrift.

1500 ansatte fra Alta i nord til Kristiansand i sør, og kontorer over hele verden.

Vår misjon: Vi skal lage bærekraftige samfunn der mennesker og natur blomstrer.

Vår visjon: En globalt ledende konsulentvirksomhet som leverer integrerte og bærekraftige løsninger, til glede for de som lever i dag og de som kommer etter oss.

Verdier: Insight & Excellence   Integrity & Empathy

Empowerment & Collaboration     Enjoyment & Passion

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet