Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig åpner Extra Storsvingen

Annonse fra COOP Hammerfest SA

1. mars i år ble spaden satt i jorda, og prosessen med å utvikle tomta på Storsvingen gikk i gang. - Helt siden første spadetak har det kriblet i magen, og vi har gledet oss stort, forteller en entusiastisk daglig leder i Coop Hammerfest, Runar Eriksen.

Storstilt åpning

Torsdag 1. november klokken 10.00 har de altså gleden av å ønske kundene velkommen til Hammerfests flotteste dagligvarebutikk.

Butikken som blir på hele 1400 kvm i salgsflate blir helt i øverste sjiktet i antall kvadrat salgsflate.

Innovative nysatsninger

Butikken vil bli rask og effektiv, med god plass mellom reolene, store disker med frukt, kjøl og frys. Det blir også egen avdeling i butikken med innhold av faghandel, fiskeutstyr, byggevarer, Lego, kreative spill, leker, hjemmeartikler, kjøkkenutstyr og elektrisk. Alt i alt, nesten alt du trenger på et sted.

Det vil i tillegg bli hele 9 kasser, hvorav tre er betjente og hele seks er ubetjent, altså hvor du scanner og betaler selv!

En del av Coop Hammerfest SA

Daglig leder i Coop Hammerfest kan forøvrig fortelle at det er Coop Hammerfest som er byggherre, og som vil eie butikken. Så en handel i butikken vil gå til det lokale S-laget. Av medlemsfordeler så får du 1% på kjøpeutbytte på alt du handler i butikken. Du vil også få hele 11% kjøpeutbytte på frukt- og grønt i butikken om du benytter Coop medlemsapp.

Stor lokal arbeidsplass

Extra Storsvingen blir en stor arbeidsplass i Hammerfest-sammenheng, med hele 18 ansatte, kan butikksjef Tone-Merethe Lind fortelle, som forøvrig har fått med seg Pernille Lomheim som sin nestleder. - Det har vært jobbet intens og mye de siste ukene, så nå er det bare siste finpuss før vi kan åpne dørene, skryter butikksjefen. 

Hyller entreprenør og de ansatte

Torsdag åpner altså butikken sine dører, og daglig leder i Coop Hammerfest, Runar Eriksen gleder seg stort. - Jeg må bare få lov til å hylle Hammerfest Entreprenør, og deres underleverandører for en meget godt utført jobb. Både tidsmessig og økonomisk, så er det levert til punkt og prikke! Og helt tilslutt, en stor og ydmyk takk til alle de ansatte som virkelig har stått på i ukesvis nå for å få butikken klar til åpning, avslutter Eriksen.

Velkommen til snorklipp og offisiell åpning med styreleder Reidar Johansen torsdag 1. november klokken 10.00!

Det blir servert kaffe og kaker.

Åpningstider

Mandag til lørdag

07.00 - 23.00

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet