Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ny storsatsning på kysten

Vil du være med å videreutvikle en av Norges råeste merkevarer? Nå har du sjansen. Hurtigruten setter sammen team som skal rendyrke de kortere reisene langs kysten.

Thomas Larsen, som leder den nye satsingen, lover spennende og morsomme jobber i det cruisebransjen omtaler som verdens mest innovative rederi.

– Vi i Hurtigruten går på jobb hver dag for å skape uforglemmelige opplevelser for tusenvis av gjester. Hos oss får du muligheten til å jobbe med en av Norges mest kjente merkevarer og i et selskap som er verdensleder innen opplevelsesreiser. De som blir ansatt nå, blir sentrale i å bygge opp en helt ny avdeling i Tromsø, sier han.

I RIVENDE UTVIKLING

Hurtigruten har flere ganger blitt kåret til verdens beste leverandør av opplevelsesreiser. Med den massive satsingen deres på bærekraft, teknologi og miljø setter selskapet en ny standard for den internasjonale cruisebransjen. 

Vi er i rivende utvikling, og vårt mål er å stadig forbedre oss. På sikt vil miljøtiltakene våre gi oss verdens mest miljøvennlige passasjerskip på norskekysten.

Thomas Larsen

I sommer ble Hurtigruten det første norske selskapet - og verdens første cruiserederi - som kuttet all unødvendig engangsemballasje. I tillegg kjemper selskapet for et forbud mot tungolje langs norskekysten og Arktis, bygger verdens første hybrid-drevne ekspedisjonsskip som skal utforske noen av verdens mest spektakulære farvann, samt opprettet Hurtigruten Foundation som bidrar til forskning og støtter prosjekter i områdene Hurtigruten seiler. 

SOM NYE: Skip for skip oppgraderer Hurtigruten flåten som seiler i Kystruten Bergen – Kirkenes. MS Polarlys er ett av skipene – neste ute er MS Richard With og MS Nordlys. Først oppgraderes skipene innvendig. Så får de nye, miljøvennlige motorer med gass- og batteridrift.

BLI MED PÅ LAGET

Vil du søke jobb i Hurtigruten bør du være glad i både kysten og et høyt tempo. Og som et globalt selskap, med salgskontorer verden over, er mulighetene for å utvikle seg nesten ubegrenset.

– Alle som jobber hos oss er ambassadører både for Hurtigruten og norskekysten. Kollegene vi er på jakt etter er nysgjerrige og kreative. De er sultne på å lære, og brenner for å utnytte ny teknologi til de beste for gjestene våre. Vi kan tilby et dynamisk arbeidsmiljø og høyt tempo. Hos oss er det aldri en kjedelig dag, forteller Larsen entusiastisk.

At den nye avdelingen og de nye jobbene skal bygges opp ved Hurtigrutens Tromsø-kontor, bør ifølge Larsen gjøre dem ekstra attraktive.

– Som Hurtigruten er Tromsø en by i utvikling. Ikke bare har vi majestetisk natur på alle kanter og et rikt kulturliv, men vi er inngangsporten til Arktisk som for tiden har eksplosiv vekst i antall besøkende. Potensialet er enormt. Det er ikke uten grunn at Tripadvisor nettopp har kåret Tromsø til en av verdens beste byer å besøke.

Vi vet det er veldig mange flinke folk langs kysten vår. Nå håper vi at de utforsker de mange stillingene vi har lyst ut, og søker!

Thomas Larsen

Sjekk ut stillingsannonsene her:

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet