Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den perfekte TV-løsningen for familien

Annonse fra RiksTV

RiksTV har landets mest fonøyde TV-kunder. Derfor har denne familien vært kunder i 11 år.

— Det at vi har vært kunder så lenge sier vel sitt, forteller Espen Berg og Elisabeth Stø. Med tre aktive barn med svært ulike preferanser og TV-vaner har familien funnet ut at RiksTV leverer dem en komplett TV-pakke som passer for alle fem. 

Se hvordan den moderne TV-hverdagen til familien Berg er:

Familien forteller at de ikke alltid ser på lineær-TV, men med hjelp av ukesarkivet er de i stand til å se programmene de har gått glipp av i etterkant. Dermed trenger de ikke å ta opp hvert program de ønsker å se.

— Spesielt på kvelden, når ungene er lagt, er det veldig greit at vi voksne kan spole frem og tilbake i sendingen, sier Espen Berg. Samtidig kan ungene, som ofte er opptatt med fotballtrening eller teater, se sine favorittprogrammer når det passer dem best.

Familien har også tatt i bruk RiksTV-appen, som kunder kan laste ned gratis til både mobil og nettbrett. Slik slipper familien å krangle om fjernkontrollen.

— Da kan gutta se på tegnefilm eller sport i fred på rommene sine, mens vi kan sette på andre programmer i stua, sier Elisabeth Stø. Minstedatteren legger til at hun foretrekker å se på Dora og NRK Super.

Med RiksPakken får du alle kanaler pluss Eurosport og HBO Nordic inkludert. Den komplette familiepakken er populær, og du får TV fire steder til prisen av én. Har du hytte, båt eller campingvogn kan du ha RiksPakken både hjemme eller der du er, til samme pris. Les mer om RiksPakken. 

Komplett underholdningspakke

— RiksTV er en operatør som vet å følge med i tiden. Vi har hatt RiksTV i 11 år. Det startet med noen enkle kanaler, men den RiksTV vi har i dag er en komplett underholdningspakke.

Du får blant annet HBO Nordic, ukesarkiv og RiksTV tilgjengelig på alle flater. Du har også et ekstra utvalg av kanaler hvis du kobler boksen til internett, sier Espen Berg.

Usjenerende antenne

En av hovedgrunnene til at familien valgte RiksTV er at de ikke er bundet til en bestemt internettleverandør. I tillegg til at antennen er usjenerende.

— Skulle vi flyttet en gang så er det enkelt å ta med seg alt. Det er jo bare en enkel, liten antenne, mener Espen.

Bruker TV fire steder

Familiehytta - én time unna Halden.

Familien har i tillegg en hytte, en time unna. Med RiksPakken har de TV fire steder til samme pris, noe familien Berg utnytter seg av.

— Vi betaler en fast månedspris for TV-abonnement på fire TV-er, inkludert på hytta. I tillegg bruker vi RiksTV på Ipad-er og på AppleTV. I prinsippet kan vi bruke det overalt, til den samme prisen.

Enkelt å installere

Espen har selv installert antennen både hjemme og på hytta. En enkel jobb, mener han.

— Hjemme har vi en utendørsantenne. Selve innstillingene og dekoderoppsettet er bare pek og klikk, så er du der, mener Espen.

På hytta har familien en vanlig bordantenne, som gir dem perfekte signaler.

– Vi er veldig fornøyde med det, sier Elisabeth, som anbefaler gjerne RiksTV til venner og bekjente. 

Bor du i Hammerfest og venter på fiber? Med RiksTV får du HBO Nordic, nye TV 2 Sport 1 og 2. Viasport og Eurosport i én og samme pakke - både hjemme og overalt! Les mer her.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet