Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Visste du dette om sosiale medier - du blir kanskje overrasket

Anders Nesse, salgssjef iFinnmark

Jeg har vært på kurs i sosiale medier igjen, og jeg kan jo naturligvis ikke unngå å skrive litt om de nye interessante funnene og lærdommene.

Jeg vil dele noen viktige funn for dere, og fortelle litt om hva du bør tenke på i dagens markedsføringsverden.

Dyrere å annonse på sosiale medier

Hvis du har drevet med annonsering i sosiale medier i noen år, så vil du kanskje legge merke til at det er blitt dyrere å annonsere på Facebook. Jeg skal fortelle deg om hvorfor.

Facebook fungerer som en auksjon. De siste årene har giganten tatt store andeler, og økt kundemassen betydelig i Norge. Derfor er det slik at rekkevidden du ønsker deg, er det også mange andre aktører som byr på. Som i verden ellers, så betyr det følgende. Høy etterspørsel = høy pris.


Hva bør du gjøre?

Her får du noen enkle tips av meg.

* Kutt frekvens - trenger brukeren å se annonsen fire til fem ganger, eller holder det med en til to?

* Kutt ned på geografien - er det relevant å annonsere produktet ditt langt ut?

* Velg riktig aldersgruppe og riktig kjønn - trenger du å annonsere typiske "dameprodukter" til menn og vice versa.  Still bedriften din kritiske spørsmål. Hvem er målgruppen, hvem vil være interessert i produktene mine osv.

* De første visningene på Facebook er alltid rimeligst - skal du annonsere bredt og lenge, så blir det dyrere.

* Se over forhåndsinnstillingene på hvor du annonserer - vil du annonsere på Instagram, eller på siden    eller kun i nyhetsfeeden?

* Lag engasjerende innhold - bruk gode bilder, morsomme tekster, korte videoer osv. Men vær troverdig.   Ikke utgi deg for å være noe du ikke er.

* Omdømme - hvordan er omdømmet ditt? Hvordan vil brukerne reagere på det du poster. Husk at alle    kan si noe å mene noe om deg på sosiale medier. Nok en gang - tenk deg to ganger om før du poster.


Løser sosiale medier alle dine problemer?

Nei, og hvorfor bør du snevre inn markedsføringen her.

Jo fordi kundene dine IKKE har tillit Facebook.

Visste du at:

Kun 5%* i Respons Analyse sin undersøkelse fra Q4 sier at de har tillit til reklame på Facebook, og dette  var før Cambridge Analytica.

Hele 56% svarer i tillegg av de er negative til reklame på Facebook.

Så her bør du tenke deg godt om, før du velger å bruke alle markedsføringsmidlene dine på sosiale medier.

Du bør fortsatt være synlig og aktiv på sosiale medier, men du bør tenke deg nøye om alt budskapet ditt skal ut gjennom denne kanalen.

Så hvorfor bør du bruke mer av markedsføringspotten i lokale medier?

Jo fordi folk sier dette om lokale medier:

Tillit og troverdig - 58% har tillit til lokalavisen og 40% har tillit til lokal nettavis

Folk har også mest tillit til reklamen de finner i lokalavisen - Hele 32% sier de har tillit, mot 24% på TV

Digitalt  - reklamen på lokal nettavis scorer høyest med 16% tillit, mot 5% på Facebook.

Positiv til reklame på nettavisen - 39% svarer også at de er positive til å finne reklame på nettavisen, og   27% svarer hverken eller.

Suverent best på å orientere deg om det som skjer i nærmiljøet - 60% svarer lokalavisen som beste kilde, 52% svarer nettavisen, mens 21% svarer Facebook.

46% svarer at lokalavisen bringer informasjon eller stoff du har tillit til, mens 36% svarer lokal nettavis.

Dyrt?

Nei, det er det du som avgjør!

Våre medierådgivere hjelper bedriften din med å finne de beste løsningene, basert på ditt budsjett. Rapport på annonsering digitalt, og evaluering får du også. I tillegg så lager våre grafikere uttrykket du ønsker på dine annonser.

Med andre ord - som du ønsker, og som du vil, og som avtalt.


Ta kontakt med oss om du har flere spørsmål. Vi hjelper deg veldig gjerne!

annonse@ifinnmark.no 



*Kilde: Respons Analyse Q4 for Amedia Marked - 2602 respondenter over hele Norge.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet