Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Landets største artister skal fylle AKS-Arena

Høstens program er klart. Arktisk Kultursenter har dessuten et nytt og spennende konsept å by på.

- Den største forskjellen blir at vi tenker mer konsept enn før. Nytt av året er AKS-Arena, der vi deler opp salen i stående unummererte seter foran, og nummererte seter bak. Det blir dermed litt mer live-feeling og fest når vi vil bygge oppunder akkurat det. Dette gjør vi med Sondre Justad og Morten Abel. Vi får dessuten plass til 150 flere publikummere. Vi opererer med store reisekostnader her i Finnmark, og kapasitetsøkningen betyr at vi kan satse på de aller største artistene, sier Jon Lauvland Pettersen – produsent og booking-ansvarlig på AKS.

Her finner du høstens program på AKS!

Justad straks utsolgt

Konseptet skapes altså for å lage plass for landets fremste artister. Pop-yndlingen Sondre Justad kommer til Hammerfest 3. oktober, mens Morten Abel besøker byen 10. oktober.

Justad-konserten er allerede straks utsolgt (30 billetter igjen i skrivende stund), og bekrefter følgelig behovet for utvidet kapasitet er til stede.

- Vi må rigge ny scene på selve scenen, lys og lyd, og i tillegg bygger vi bar i nede i salen. Det blir et spennende konsept, sier tekniker på AKS – Dag-Jarle Nilsen.

Her finner du høstens program på AKS!

Jazz-høst

Selv om AKS nå får muligheten til å ta de inn de største artistene i landet, skal de også satse på litt smalere sjangere.

- Nytt av året er også at vi har fått arrangørstøtte fra Kulturrådet. Det betyr har økonomisk ryggdekning til også å satse litt på de smalere sjangrene, og vi har bestemt oss for å satse spesielt på jazz og beslektede musikkuttrykk, sier Jon Lauvland Pettersen.

Det betyr at det vi kan se fram til en variert plakat på AKS framover.

- Høsten blir rikholdig variert og intens! Vi har rock, jazz, klassisk, pop, dans, astroshow for familien, teater for store og små, og til og med for babyer. Kjente artister som Violet Road og mer ukjente artister som Torgeir Waldemar. Ellers tar vi vare på lokale arrangementer som «Dansefestival Barents», «Italiensk uke» og «Jul i Strandgata», forteller en entusiastisk Lauvland Pettersen.

- Nå er høstens billetter lagt ut for salg. Mange av de store konsertene har vært i salg lenge, og har solgt bra. Det at billettene legges tidligere ut for salg, og at markedsføringa blir mer og mer digital, gjør at vi ikke kommer til å sende ut et trykt papirprogram i år. Vi kommer imidlertid til å lage enkle papirfoldere med månedsprogram.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet