Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ørjan (36) feirer 10 år i Coop Gakori med splitter ny butikk.

Drømmen oppfylt

Nesten på dagen 10 år etter at Ørjan Pettersen (36) overtok Coop-butikken på Gakori fikk han drømmen oppfylt.

-For meg er det en ny hverdag, og mye lettere å samarbeide med de andre butikkene i Alta-områdene – som også er Extra, sier Ørjan Pettersen.

36-åringen overtok Coop Prix i Gakori for 10 år siden. 26. april 2018 var butikken bygd om – og åpnet opp i ny drakt som Extra.

-Det har gått veldig bra. Folk er fornøyd og vi har økt omsetningen. Det har gått som forventet. Vi var forberedt på at denne endringen skulle gi oss et løft, sier Pettersen. 

Stamkunder

Med sin sentrale beliggenhet i boligfeltet i Gakori har butikken en rekke stamkunder.

-Det vi har fått gode tilbakemeldinger på er at vareutvalget har blitt større. Spesielt middag og kjølevarer. Vi har også fått gode tilbakemeldinger på at vi nå har medlemsrabatt for folk med appen, forteller Pettersen.

-Stamkundene virker veldig tilfreds, sier han. 

Større butikk

Ombyggingen varte i tre uker, og resultatet er splitter ny butikk med blant annet betydelig større kjøleareal, og ikke minst Frukt & Grønt-avdeling – som er et satsingsområde for Coop.

-På mange måter så er jo Extra noe folk har etterspurt, og personalet er glad for å få det. Det gjør det enklere for oss ansatte, og det smitter over på humøret, sier Ørjan Pettersen.

Butikksjefen som fikk ny butikk i 10-årsgave. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet