Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Storsatsing i Kjøllefjord – bygget ny «Alt mulig»-butikk

Annonse fra COOP Finnmark SA

I Kjøllefjord merkes det at det har vært en lang og hard vinter, men nå kommer en ny vår.

-Det ruller og går. Det er bra aktivitet, selv om man merker at vinteren i år har vært lang og hard. Det er ikke all verden som har rørt seg utenfor husdørene, smiler Tommy Bech – butikksjef på Coop Byggmix Kjøllefjord.

Folk i Kjøllefjord er vant til vær. Coop-familien har brukt den knallharde vinteren til å ruste seg for framtiden.

Faghandel er byttet ut med en splitter ny Byggmix-avdeling – i 2. etasjen over Coop Marked. 

Ny innredning og sortiment

- Faghandelen har nå fått en oppgradering. Vi har bygd om, med helt ny innredning og nytt varesortiment. Butikken framstår som ny. Dette foregikk i januar og februar. Og vi er nå ferdig med å bygge om, forteller Bech. 

Større utvalg

På mindre plasser er vareutvalg vitalt.

-Vi har alt fra trelast til strikkepinner, og selger hvitevarer, elektro, garn, fiskeutstyr og mye annet. Det er ikke måte på hva vi har klart å lure inn i denne lille butikken, smiler han stolt. 

Hva er fokuset framover?

- Flere kunder, høyere omsetning og større utvalg. Og ha en butikk kundene virkelig trives i. Det er en liten plass, og derfor må vi ha bredest mulig utvalg, sier Tommy Bech.

Butikksjefen som gir jernet for nettopp det. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet