Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik skal de rekruttere nye fosterfamilier

Annonse fra Bufetat

Arctic Race of Norway og Bufetat har signert en avtale som forlenger det viktige samarbeidet de har hatt – med tre nye år.

Dette fører til økt synlighet for sykkelrittets samfunnspartner, som trenger flere fosterfamilier til å dekke behovet for barna i Nord-Norge.

Tar nærbutikken i bruk

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal gleder seg over fornyingen av det viktige samarbeidet:

– I Nord-Norge som i resten av landet, så er det behov for nye fosterhjem. Og hvis jeg kan være med å bidra til at flere ønsker å vite mer om hva det vil si å være en fosterfamilie, så gjør jeg gjerne det, sier Arctic Race-lederen.

Sykkelrittet har erfaring med å bruke mange ulike reklamekanaler, fra digitale annonser på det store internettet – til det å henge opp fysiske lapper på nærbutikken eller lokale samlingssteder. Nå skal Bufetat gjøre det samme, med hjelp fra Arctic Race.

«Matpakkesmører søkes»

Snart vil det nemlig dukke opp nye lapper på oppslagstavler rundt om i Finnmark. På arkene står det skrevet beskjeder med barnehåndskrift, og inneholder tekst som «Søker noen som kan være bekymret når jeg ikke kommer hjem til avtalt tid», og «Matpakkesmører søkes». I bunnen av arket kan man rive av en lapp med kontaktinfo. Kampanjen vinkler derfor rett på barnas behov, og målet er at kampanjen skal skille seg ut slik at den synliggjør det det stadige behovet for fosterfamilier.


Dette er en av lappene som vil være å finne rundt omkring i Finnmark på nærbutikker og andre lokale samlepunkter.

– Og med disse lappene som vi nå henger opp, så håper jeg at det er flere som tar kontakt og ønsker å bli nye fosterhjem, sier han.

Barn og ungdom

Det er ikke bare de aller minste som trenger hjelp i Nord-Norge:

– Vi trenger nye fosterfamilier, spesielt til de eldste barna mellom 10 og 18 år, forteller avdelingsleder Torbjørn Johansen ved fosterhjemstjenesten avd. Hammerfest, som rekrutterer fosterhjem.

Den nye kampanjen vil være synlig i mai måned.

– TA KONTAKT!

Han håper at alle som er interesserte, eller de som bare lurer på hva det innebærer å være fosterhjem, tar kontakt for en uforpliktende prat.

Gå til www.fosterhjem.no for å stille spørsmål via epost, eller ring 466 12 420 (Fosterhjemstjenesten i Hammerfest)

– Ta kontakt med oss, ikke nøl!, avslutter Johansen med et vennlig smil.


– Hvis jeg kan være med å bidra til at flere ønsker å vite mer om hva det vil si å være en fosterfamilie, så gjør jeg gjerne dette, sier han.

Denne måten å få oppmerksomhet bruker Arctic Race of Norway når sykkelrittet skal få ut informasjon.

– Og med disse lappene som vi nå henger opp, så håper jeg at det er flere som tar kontakt og ønsker å bli nye fosterhjem, avslutter han varmt.

Her henger Knut-Eirik Dybdal opp en lapp på Stortorget i Tromsø.

Alle fosterhjemstjenestene våre har rådgivere som kan snakke med deg om det å være fosterhjem. De kan si noe om hvem som kan bli fosterforeldre og om hvordan det kan påvirke deg, familien din og hverdagen din. De har også kunnskap om økonomiske godtgjørelser og eventuelle konsekvenser for din arbeidssituasjon.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet