Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Christina er butikkens eneste fulltidsansatte: - Vi er viktig for bygda

Annonse fra COOP Finnmark SA

«Kaffekroken» er blitt et knutepunkt på Coop-butikken i Varangerbotn.

Bygda teller kun 317 innbyggere og Coop-butikken har fått en helt spesiell plass.

- Vi er en lokal butikk som knytter samfunnet sammen. Det har vært litt ulike matbutikker, men lokalet er over 30 år, forteller leder Christina Skjåvik, som er butikkens eneste ansatte som jobber 100 prosent.

Likevel er butikken også et viktig levebrød for flere i bygda.

- Vi har en ansatt i 80 prosent stilling, to på 50-60, i tillegg til helgevikarer og så låner vi litt vikarer fra Tana og Vadsø, sier Christina.

Møteplassen

Hun er særdeles fornøyd med rollen butikken har fått for lokalsamfunnet.

- Det er mange eldre folk som kommer hit til «Kaffekroken». De setter nok pris på det, for de har ikke så mange andre aktiviteter og møtes på.

I tillegg tar butikken inn fra flyktningtjenesten i språkpraksis, og spiller en viktig rolle for hele bygda.

- Vi er veldig avhengig av at barnefamilier handler hos oss. Det er veldig fint å se at de lokale bruker butikken og ønsker at den skal bestå, sier hun.

Sommer er gull verdt

Som de fleste butikker er julen og påska høytider som gir god omsetning. I tillegg er Finnmarksløpet en årlig «vinner», men når de eldre trekker sørover om sommeren til sydligere strøk og «Kaffekroken» er mindre travel, så er det ofte utlendingene som sørger for god butikk.

- Vi har en del fiskeutstyr og jernvarer. Det er en del turister om sommeren, så det i kombinasjon med høytidene og Finnmarksløpet, så blir det veldig bra, sier hun.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet