Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med kunden i fokus: - Pakker alltid i poser når vi har tid

Annonse fra COOP Finnmark SA

Kundeservice står i førersetet hos Coop Prix-butikken i Tana.

Totalt har butikken 10-11 ansatte, der fem jobber i 100 prosent stilling. Hver eneste uke samles de for å snakke om kundeservice.

- Kundene skal føle at de blir sett når de er hos oss og bli tatt godt vare på. Å yte god service har et høyt fokus hos oss. Det snakker vi om hver uke, og gjennom løpende kundemålinger forsøker vi alltid å ta tak i det med en gang og gjøre det beste ut av det. Vi prøver alltid å gi det lille ekstra til kunden, blant annet med å pakke i posene til kundene når vi har tid, sier butikksjef Heidi Dervo. 

Prix siden 2011

Butikken startet ut som Mega, så Marked og nå er de Prix. Det har de vært siden 2011, og trives veldig godt med det. Prix kjeden er dagligvarekjeden med de gode dealene, og rask og enkel handling, og naturligvis ispedd med gode tilbud, som gjør at butikken leverer veldig godt i sitt marked.

Utsolgt for appelsiner

Butikken har mange faste kunder, og frukt & grønt er et naturlig stort fokusområde.

- Vi har stort fokus på det. Det er alltid i fokus, sier Dervo.

Hvor populært frukt og grønt-avdelingen er viste seg før påske.

- Da ble vi fri for appelsiner onsdagen før påska. Vi solgte så mye mer enn vi trodde.

Butikken har mange faste kunder og i nær lokasjon til Tanaelva må enhver Coop-butikk med respekt for seg selv naturlig nok også selge fiskeutstyr.

- Og så har vi et lite faghandelstorg med stekepanner, kasseroller, kopper, fat og den type ting.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet