Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Flyttet over gaten i nye tidsriktige lokaler – nå vil «alle» handle hos Merja

Annonse fra COOP Finnmark SA

Da de flyttet over veien fra trange lokaler til et flott nybygg endret alt seg for Coop Marked-butikken i Talvik.

Allerede i 2005 begynte prosjektet med å flytte inn i nye lokaler. Da det nye bygget på 350 kvadratmeter åpnet i 2014 så endret alt seg.

- Det var en lang prosess med det ene og det andre. Men da det sto ferdig skrev jeg på vår egen Facebook-side, at vår graviditet hadde vart i 9 år, og at både mor og barn hadde det fint, flirer Merja Huusko – butikksjefen i Talvik.

Travelt suksessår

Endringen har vært enorm etter at fra de flyttet over gata fra et trangt lokale på 69 kvadratmeter til dagens lokaler.

- Vi jobbet i gamle og slitte lokaler i et gammelt og trangt bygg. Det var så smalt mellom reolene at det ikke kunne kjøre to vogner ved siden av hverandre. Begynte du en retning, måtte du fortsette å kjøre vogna hele veien rundt, erindrer hun. 

Merja har vært sjef i Coop Marked i Talvik i 28 år. Men etter 2014, ble hverdagen snudd på hodet både for henne og kundene i Talvik.

- En helt annen hverdag. Det var så travelt det første året at jeg ikke har opplevd maken. Vi ble også kåret til årets komet i Coop Marked-kjeden, noe vi er veldig stolte over.

Vanvittig omsetning

På de første 8 månedene i drift økte de omsetningen med hele 46,6 prosent.

- Vi hadde budsjettert i minus på grunn av de mange investeringene, men gikk med overskudd allerede første året.

Flere ganger har de blitt kåret til beste butikk i hele region nord, noe vi naturligvis er veldig stolte over.

Utvider og fornyer

Coop Marked-butikken tilpasser og fornyer seg hele tiden. Fiskeutstyr og garn har blitt en viktig del av geskjeften.

- Vi selger enormt med fiskeutstyr, og i tillegg har utvidet åpningstidene, noe som har blitt veldig populært, sier Huusko.

Før var det de eldre som var de mest trofaste kundene, men stadig flere hytteeiere og yngre strømmer nå til butikken.

- Nylig begynte vi å ta inn tapas, oliven og fingermat og slik. Vi prøver alltid å ta inn nye ting, men tar vi inn 20 av noe og må kaste 18 av de, er det ikke liv laga. Men som sagt, vi tilpasser oss, og i bygda er de flinke til å si hva de ønsker, forteller butikksjefen som har jobbet i Coop i hele 28 år.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet