Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tonje (25) begynte som ekstrahjelp i oktober – to måneder senere var hun butikksjef

25-åringen med kometkarriere på Pasviktunet.

Allerede i 1934 sto den første Coop-butikken Sør-Varanger Samvirkelag ferdig på Pasviktunet. I 2000 fusjonerte de med Coop Finnmark og den nye butikken sto klar 18. desember 2003.

Med seks ansatte holder de det fortsatt gående med kunder fra alle landets hjørner og det store utland i den lille plassen Svanvik, cirka 40 kilometer sør for Kirkenes.

Troppene ledes av den unge butikksjefen Tonje Limstrand – som tok over roret like før jul i fjor. Med det ble hun den yngste butikksjefen i Coop Finnmark-familen.

- Det viktigste for oss er å ta vare på og ha fornøyde kunder. Vi forsøker alltid å tilby kundene hva de ønsker, og det skal være hyggelig å handle hos oss. Uten kundene har vi ikke butikk, sier Limstrand. 

Service i fokus

«Det lille ekstra» er nærmest blitt et slagord for butikken.

- Vi hjelper de eldre med posene ut i bilen og har fokus på det lille ekstra. Det får vi ofte gode tilbakemeldinger på. Vi har også et kaffebord der folk setter seg ned hver dag, drikker kaffe og prater. Det er kjempetrivelig, sier 25-åringen. 

Turister hele året

Svanvik har en av grensevaktstasjonene på den norsk-russiske grensen. Den russiske gruvebyen Nikel ligger bare noen få kilometer unna, men det er ikke bare russerne som benytter seg av butikken.

- Vi har turister hele året. Om vinteren er det hundekjøring, hytteutleie og ski. Det er et veldig aktivt friluftsområde med mange tilreisende. Folkehøgskolen bruker området mye rundt, og bobilturistene ser vi mye til om sommeren, i tillegg kommer det mange fugletittere opp hit. Det er et veldig rikt dyreliv her i Pasvik, sier Limstrand.

Og på Pasviktunet får turistene det de skal ha.

- Til påsken sørger vi for å ha maggot og pilkeutstyr og tilpasser oss. Mot jakta sørger vi for å ha kart liggende, så vi tilpasser oss turistene og behovene hele tiden, forteller Tonje Limstrand.

En av Finnmarks yngste butikksjefer. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet