Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Flyttet opp én etasje: - Det har vært en kjempebonus

Annonse fra COOP Finnmark SA

Sport 1 i Kirkenes tror på ny vår etter de flyttet inn i nye lokaler i januar.

Den Coop eide Sport 1-butikken i Kirkenes flyttet i januar én etasje opp i Handelsparken i Kirkenes.

Det har allerede gitt resultater.

- Det har vært en kjempebonus for vår del. Vi har fått en mer synlig butikk, mer lys, mer vindu, og med Biltema rett ved siden av, trekker vi mye mer kunder. Butikken har blitt litt mer slik vi ønsket at den skulle være, sier Camilla Nordgård – butikksjefen til Sport 1 Kirkenes. 

Spennende høst

Nordgård tror 2018 kan bli et kanonår.

- Jeg tror 2018 kan bli et kanonår for vår del i forhold til de tingene vi har planlagt for høsten og utover. Å komme opp hit har vært så bra for oss, sier Nordgård.

Kundeservice er naturlig nok et høyt prioritert område for Sport 1.

- Vi kan ikke tilfredsstille alt og alle, men skal hele tiden yte vårt beste. Er det noe vi ikke har, forsøker vi å få tak i det, og gi et tilbud til kundene. Kundene synes også vi har en fin butikk, og vi må sørge for å ha de produktene de ser etter, for uten dem er vi ingenting, forklarer hun. 

Rensker opp

Butikken har hatt en opprensking på det de ikke skal ha med videre, og har nå en mer tidsriktig butikk.

- Og så skal vi ta inn mer av de produktene vi vet kundene våre etterspør. Butikken skal bli enda bedre. Og i 2018 og 2019 tror vi at vi skal klare løfte omsetningen videre. Derfor er vi nøye på opplæring, har fokus på trivsel på arbeidsplassen, og med kundeservice som vår prioritet nummer én, sier Camilla Nordgård. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet