Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bygdas siste matvarebutikk: -Uten oss dør bygda ut

Annonse fra COOP Finnmark SA

Den siste matvarebutikken i Kvalsund har alt å si for bygda og omegn.

Hanne Marthe Kivijervi i Coop Marked Kvalsund er klar på viktigheten over at de klarer seg i årene som kommer etter at matbutikkene i Kvalsund har lagt ned én etter én i årenes løp.

- Før i tiden var det både tre og fire butikker i Kvalsund, men det var også større befolkgningsgrunnlag på den tida. Butikken er viktig for hele bygda, men også for bygdene rundt omkring som Stallogargo, Neverfjord og Klubbukt. Uten butikken dør bygda ut, sier Hanne Marthe.

Post i butikk

Kivijervi forklarer hvilke tilbud Coop Marked Kvalsund har som gjør den så livsviktig for hele bygda.

- Vi har post i butikk, som er viktig. I tillegg har vi drivstoff, så skulle butikken bli borte, vil det være ille for bygda. Både post, bensin, diesel og drivstoff i sin helhet, er det butikken som har.

Fram til 2013 var butikken en selvstendig Coop, men ble en del av Coop Finnmark etter fusjonen.

- Nå er vi altså den siste butikken i bygda, forteller Hanne Marthe.

Stor lekkasje

Hun har inntrykk av at butikken er godt likt i bygda, men samtidig står de ovenfor utfordringer, som butikker på mindre plasser ofte gjør.

- Vi har stor lekkasje, det må vi bare innrømme, men slik er det overalt i utkantstrøkene, sier Hanne Marthe Kivijervi. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet