Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jernvarehandleren med reindrifta i fokus

Annonse fra COOP Finnmark SA

I Kautokeino må du ta reindrifta på alvor.

I mai begynner reindriftsfolket å trekke bort fra Kautokeino, men likevel er de naturlig nok, en av de viktigste kundegruppene for den Coop-eide Kautokeino Jernvare.

- Vi tilpasser utvalget etter kundens ønsker. Vi skaffer det meste og har en del spesielle varer du kanskje ikke får kjøpt andre plasser. Til reindrifta kan det for eksempel være spesielle type kniver og tauverk, sier Per Ole Vars. 

Utfordrende sommer

På samme måte som reindriftsfolket er en viktig kundegruppe, er det også deres fravær i bygda, som gjør at jernvarehandleren har det mindre travelt om sommeren.

- Det er jo utfordrende om sommeren med reindriftsfolket som flytter herifra i mai måned og er borte så å si hele sommeren, men når høsten kommer igjen, så løfter omsetningen seg igjen, sier Vars.

Kan ikke spesialisere

Jernvarehandleren i Kautokeino har på mange måter blitt en butikk som har «det meste».

- Vi selger og har det meste som trengs. Alt fra hvitevarer, jernvarer, bygningsvarer, våpen, ammunisjon, litt klær, fiskeutstyr, turutstyr, skruer, spiker, dører, vinduer og ski. Vi har et stort utvalg, men det må det være på en liten plass, sier han.

Jernvarehandleren kjører fullt fokus på kundeservice og tilpasser hele tiden vareutvalget, men de vil aldri bli en nisjebutikk.

- Man kan nesten ikke spesialisere seg på en enkel ting på en så liten plass, flirer Per Ole Vars. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet