Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra liten Marked til stor Extra: - Det var som natt og dag

Annonse fra COOP Finnmark SA

Extra-butikken i Kautokeino opplever gode tider siden de åpnet på tampen av 2015.

26. november 2015 sto den nye Extra-butikken klar i Kautokeino. Den erstattet den gamle Coop Marked-butikken, og omstillingen har vært enorm.

- Før var det en gammel Coop Marked-butikk noen hundre meter nede i bakken. Det har vært en stor endring å gå fra å drifte den lille marked-butikken, til å drifte en så stor Extra. Det er som natt og dag, men det er kjempeartig. Jeg liker utfordringer, sier butikksjef Kristin Berntsen.  

Nå «flytter» bygda

På Extra-butikken i Kautokeino har de fem faste ansatte i 100 prosent stilling og 11-12 totalt, når helgevikarer og stablehjelp er telt med.

- Vi har bra trykk som de fleste i høytider og generelt er det mye turister her om vinteren for å se reinsdyr og oppleve det samiske, spesielt.

Etter et bra trykk over påsken, forventer de imidlertid en nedgang nå som våren kommer.

- Nå kommer jo vårflyttinga, og da tynnes befolkninga litt ut. Det er mange reindriftssamer som drar på sommerbeita. De har reinene ute ved kysten på forskjellige plasser i Finnmark. Noen har lang flyttevei, noen ikke fult så lang, men vi begynner sånn smått å nærme oss «vårens vakreste eventyr», sier Berntsen. 

- Kundene er sjefene våre

Butikksjefen forteller at kundeservice er den absolutt største prioriteten de har.

- Det er viktig for våres Coop-butikk at vi har de tilbudene som kundene er interessert i. Det er viktig at de ansatte gjør en veldig god jobb, men hele tiden er det kundene vi tenker på. Det er de som gjør at vi har en jobb å gå til. Det er de som er sjefene våre, så derfor må vi ta vare på de. Vi er ei lita bygd med store butikker, og mye konkurranse, derfor er kundeservice veldig viktig. Vi skal holde en stabil og god butikk med varetrykk og kunden i fokus. De er levebrødet vårt, sier Kristin Berntsen. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet