Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I hjertet av Karasjok siden 1972: Nå vokser Coop Prix i rekordfart

Annonse fra COOP Finnmark SA

Med god vekst de siste årene, tar Karasjok-butikken opp kampen med grensehandelen.

Butikksjef Magnar Aslaksen i Coop Prix Karasjok anser at de har vel 40 prosent av handelen i Karasjok. Likevel nøyer han seg ikke med det.

- Vi har to dagligvarebutikker i Karasjok, og så har vi Finland rett over grensa her og konkurranse derfra, men vi klarer oss vel og går med overskudd, sier Magnar Aslaksen.

Stor økning

De har likevel satt seg nye og store mål.

Og han er krystallklar på hvordan de skal bli størst i bygda.

- Vi har som målsetting om å være en butikk kundene føler seg velkommen til. Kunden skal alltid være i fokus, og vi skal bestandig ha et godt utvalg og gode tilbud.

En slags «krambu»-butikk

Med seks fulltidsansatte i butikken som ble bygd i 1972, har de likevel en rekke andre tilbud enn kun dagligvarehandel.

- Vi har en stor jernvareavdeling som selger alt fra fiske- og sportsutstyr til hus og hjem. Det er nesten en gammeldags krambu-butikk der du får tak i alt, flirer Aslaksen.

De er nøye på frukt og grønt-avdelingen, og det å ikke ha utgåtte varer eller tomme hyller, ifølge butikksjefen.

- Vi har mye å passe på. Kundene har store forventninger, og det er fint, for da vet vi at vi må levere hver eneste gang, og naturligvis ha gode tilbud i butikken.

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet