Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Faghandel for folk flest

Annonse fra COOP Finnmark SA

Byggmix Bossekop har det meste du trenger for å imponere på hjemmebane.

Alt fra maling, dører, beslag, spiker, verktøy, tur- og fiskeutstyr, ovner, høytrykksspylere, gulv og garderobeløsninger.

På vinteren går det i snøfresere. Når sommeren melder sin ankomst er det utendørsmaling som står på agendaen.

-Det er på utendørsmaling vi er aller størst, men vi har et veldig bredt varesortiment med mye gode kvalitetsvarer. For oss er god service alfa omega, og vi forsøker å hjelpe samtlige på best mulig vis, sier daglig leder hos Byggmix Bossekop - Tor-Arne Pettersen. 

8 ansatte

Med et uvanlig bredt varespekter og bare åtte ansatte sier det selv seg at staben til Pettersen må bruke tiden godt.

-Vi forsøker å holde oss så oppdatert som overhodet mulig, sier Pettersen. 

Fokus på omsetning

Som en del av Coop Finnmark-familien føler butikken sterk støtte i ryggen. Coop Finnmark er aller mest kjent for dagligvare, men er også opptatt av bredden.

-Fokuset framover er omsetning og salg. Coop Finnmark gjør det fantastisk bra. Faghandelen ligger nok kanskje noe bak dagligvarehandelen, men det er fin utvikling også hos oss,  – selv i et krevende marked, sier Pettersen.  

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet