Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Eneste butikken i Coop Finnmark familien utenfor fylkesgrensa

Annonse fra COOP Finnmark SA

Selv om Burfjord ligger i Troms fylke, er Coop Prix Burfjord en del av Coop Finnmark.

Butikken ligger plassert i sentrum av den lille og aktive bygda Burfjord, som blant annet er kjent for NRK-profil Carina Olset, og ikke minst årets vinner av Vasaloppet – Andreas Nygaard (27) som representerer Burfjord IL.

-Vi tilhører Coop Finnmark, selv om vi ligger plassert i Troms, og trives veldig godt med å være en del av Finnmark, sier assisterende butikksjef – Jeanette Josefsen.

Skiturister

Burfjord er omgitt av majestetiske fjell, og er følgelig et yndet mål for skiturister verden år.

-Det er mange skiturister innom i løpet av vinteren, og det er turister her ellers i året også, forteller Josefsen. 

Fra Marked til Prix

I mai er det tre år siden butikken gikk fra å være Marked til å bli Prix.

-Vi stiger i omsetning for hvert år, og det er artig å se framgangen, sier Josefsen.

Hun forteller om en tøff butikk-krig – selv i et lita bygd på 750 mennesker.

-Vi har en konkurrent på andre siden av vegen.

Hva gjør dere for å vinne krigen?

-Vi kjører gode tilbud,  og generelt lave priser. Vi setter kundene først, svare Josefsen.


Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet