Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hjertet i Billefjord siden 1966: - Vi vil holde liv i bygda

Annonse fra COOP Finnmark SA

Coop Marked i Billefjord har vært en bauta i lokalsamfunnet i over 50 år.

Siden 1966 har nærbutikken knyttet lokalsamfunnet i Billefjord sammen. I august 2014 tok Peter Henriksen over stafettpinnen.

-Vi gjør vårt for at denne butikken skal bestå og holde liv i bygda, sier Henriksen.

Vareutvalget på plass

Han står innrammet av et lite stykke butikkhistorie. Da Henriksen vokste opp var den lokale nærbutikken en del av Porsanger Samvirkelag. Etter fusjonen med Coop Finmark framstår i dag butikken som Coop Marked.

-Det som er viktig for oss er at vi kan tilby folk et bredt spekter av varer. Rett og slett ha dagligvare-utvalget på plass, sier Henriksen. 

Taxi til Lakselv?

Han forteller videre at det er mange eldre som tar taxi på butikken for å få nødvendig proviant.

-Eldre folk kan ha vanskeligheter for å komme seg avgårde, og jeg vet om mange som bruker å ta taxi for å komme seg på butikken. Det ville vært dyrt å ta taxi til Lakselv og tilbake. Det er greit å ha det lokalt, sier butikksjefen.

Fokus på lokal tilstedeværelse

-Det finnes større butikker med bredere utvalg enn oss, men vi klarer å ha basisvarene på plass, og fokuserer på det vi kan være god på, sier Henriksen videre.

Hva er fokuset deres framover?

- Fokuset vårt for dette året er en økning på frukt og grønt. I tillegg så skal vi så sjeldent som mulig være fri for varer i hyllene. Vi skal i det lengste unngå det. Det merket vi i påska, at vi var mye dyktigere på det enn vi var i fjor. 

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet