Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Facebook har endret seg - dette betyr endringene for din bedrift

Algoritmer er et ord som de fleste drar kjensel på for tiden, og nok en gang er ordet i vinden. Den siste endringen er gjort til fordel for deg som privatperson, men som bedrift er endringen dramatisk. Her skal jeg fortelle deg hvorfor - om du kan avse 5 minutter av din tid.

Fokus på venner og familie

11. januar i år varslet Facebook på ny endringer i sine algoritmer. Nå er det venner og familie, og lokale nyheter som skal prioriteres i din feed. 

Endringen har skapt frustrasjon hos bedrifter, som opplever at den organiske rekkevidden har blitt betydelig svakere. På den andre siden, så opplever nå private brukerne at feeden har mindre reklame, og mer personlig innhold.

Så hvorfor gjør Facebook dette?

Grunnen til endringen er et ønske om å bli mer relevante for sine brukere, i sterk konkurranse mot andre sosiale medier. De ønsker samtidig å forhindre "fake-news", i tillegg til at det trolig ligger økonomiske motiver bak endringen.

For å oppnå tilsvarende synlighet som tidligere på Facebook, må du etter endringen nå bruke mer penger på annonsering. Det er status pt.

Facebook vil ha fokus på familie, venner og lokale nyheter i din feed framover

Slutt for "lik og del"

På samme tid som endringene har skapt begeistring for privatbrukerne, har den skapt frustrasjon hos bedrifter. Men trolig har den noe godt for seg.

For hvor mye mer salg fikk du egentlig av at du fikk 1000 kommentarer og likes fra personer i hele Norge, fordi du ga vekk en kasse Solo eller et par ullsokker? 

Om du vil eller ikke, nå sørger algoritmene for at slike "engagement-bates" blir rangert som lav-kvalitetsinnhold, og dermed vil få mindre synlighet.

Så hva bør du gjøre? 

* Direktesendte videoer (i følge Facebook vil disse få seks ganger så høyt engasjement som videoer i opptak) vil bli kvalifisert som høykvalitetsinnhold - så her er det bare å finne fram mobilen, men vær for all del bevisst på hva du sender live. 

* Tenkt deg nøye om hva som vil være relevant innhold for andre - det er ikke sikkert at det du synes er spennende er like spennende for andre. Her kan du faktisk se hva andre googler som er relevant for din bedrift: https://answerthepublic.com/ 

* Annonser jevnlig med moderate summer - kontra sjelden, og med store summer

* Kommuniser mer med mennesker som er engasjert i det du driver med - Facebook vil belønne gode diskusjoner, dialog og drøftinger

* Publiser mindre - men mer meningsfullt


Trenger du mer info?

Ta kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne med å få synlighet, både i tradisjonelle- og sosiale medier!

En mail til annonser@finnmarken.no eller annonse@fd.no eller en melding på iFinnmarks Facebookside får deg i gang!

Hva er algoritme?

I matematikk og informatikk er en algoritme en presis beskrivelse av en endelig serie operasjoner som skal utføres for å løse et problem eller flere problemer. Hvis en prosess er algoritmisk kan den skrives som en serie operasjoner som kan utføres gjennom beregninger.

Mindre formelt er en algoritme enhver skrittvis prosedyre på en oppgave, gitt at oppgaven kan løses ved et endelig antall steg.

Algoritmer er også brukt i programmering, hvor kode vil følge spesifikke operasjoner for å bli gjennomført av en datamaskin. En algoritme kan ofte også inneholde variabler som trenger mellomregning. Et eksempel på dette kan være pseudokode brukt til programmeringsspråk.


Kilde: Wikipedia

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet