Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fyller 1 år idag!

Tredoblet omsetningen med ny meny: Nå har Marius flere nyheter på lur

Annonse fra Fresh

Marius Heitmann (25) og Fresh feirer ett år med drift. Et viktig grep i høst ga umiddelbar effekt. I dag (10.november) er det ganske nøyaktig ett år siden Marius Heitmann (25) og resten av gjengen på Fresh Café åpnet dørene i Hammerfest. For de som har startet egen virksomhet, vet at det kan være utfordrende. Men 25 år gamle Heitmann og co. er fortsatt «still going strong». -Det har gått veldig bra. Første året handler det om å ha hodet over vann, og vi puster fortsatt. Vi er skyld og gjeldfrie, og det er et ganske godt utgangspunkt for framtiden, sier daglig leder Marius Heitmann.

Satset «fresht»

Fresh Café gikk hardt ut av startblokkene og gikk for et ekstraordinært sunt konsept med juice, smoothier og smakfulle salater.

-Vi satset hardt på smoothie og juice, og et litt «freshere» konsept, innleder Heitmann.

Han er sliten etter et hektisk år med mye jobb. Men pågangsmotet er upåklagelig. I høst tok han og resten av ledelsen et viktig grep.

-På et tidspunkt valgte vi å omfavne hele byens befolkning, ettersom det var mange som er interessert i å spise hos oss. Dermed utvidet vi menyen, og lanserte byens beste kafémeny. Vi sørget imidlertid for å ta vare på de sunne alternativene som hadde fungert godt fram til da, sier den unge lederen. 

Ny kokk

I bresjen for den nye menyen har nye, unge og fagutdannede kokken Mikael Bæivi (22) stått.

-Vi valgte å ansette en ny kokk i 100 prosent stilling og satset. Det kan være kritisk for små virksomheter å ansette folk på fulltid, men vi valgte riktig. Han har vært en voldsom ressurs for oss.

Mikael er utdannet kokk, og har mye av æren for at kundene nå strømmer til

Tredoblet omsetning

Endringen ga umiddelbar effekt.

-Det har blitt tatt veldig godt i mot. Vi har omtrent tredoblet omsetning på kafédriften, og i så måte var det et helt nødvendig grep. Det handler om å tilpasse seg omgivelsene og folk sine ønsker. Folk vil at det skal gå raskt, og mange er glad i burger. Sånn er det bare, fastslår han. 

Skryter av Hammerfest

25-åringen er ydmyk og takknemlig for tilliten byens befolkning har gitt Fresh.

-Folk her er positiv til at nye ting skjer, og mange har besøkt oss. Vi har mange gode ambassadører, og folk er generelt flink til å støtte nye initiativer. Vi skal sørge for å fortsette å levere varene, og forhåpentligvis fortsetter folk å komme hit, sier han.

Han vil også takke mannen han overtok de gamle «Redrum»-lokalene fra.

-Jeg ønsker å takke Kristoffer Risvaag, som jeg har et veldig godt forhold til. Han har vært en god mentor, stilt opp og vist vei for oss. Det er jeg ekstremt takknemlig for, sier han. 

Signaturretten Burger med forskjellig garnityr har virkelig slått an

Nyheter

Ny mat-meny har gitt ytterligere inspirasjon.

-Vi utvider menyen i januar. Heitmann holder kortene tett inn til brystet foreløpig. Jeg kan ikke love annet enn at det blir minst like bra som det vi har allerede, smiler han.

På utelivsfronten vil det også skje ting.

-I tida som kommer vil vi prøve ut enda flere utelivskonsepter, samtidig som vi kjører på med det som allerede fungerer. Utelivet er en ferskvare. Det må vi ta til etterretning, sier Marius Heitmann.

25-åringen som åpenbart behersker både fest og god mat.  

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet