Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

-For oss er støtten fra Coop uvurderlig

Annonse fra COOP Finnmark SA

-For oss som idrettslag er den støtten vi får hos Coop uvurderlig, sier Andreas Markussen.

Han er markedssjef og midtstopper i et Alta IF som jakter opprykk til 1. divisjon. Med seg på laget har de i likhet med mange andre idrettslag og arrangementer i fylket – Coop Finnmark. Støtten fra den 13. mann betyr mye.

-Vi er veldig, veldig stolt av Coop vil samarbeide med oss. De er tungt inne hos oss – og bidrar både økonomisk og ikke minst med tjenester, som nesten er det viktigste, sier Markussen og utdyper:

-Vi handler på Coop. Alt fra mindre ting som sunn lunsj og sånt, til større arrangementer vi har, hvor flere hundre barn og unge deltar. Nytteverdien av samarbeidet er derfor veldig stort for vår del, sier han. 

På tur over Finnmarksvidda

Det tradisjonsrike og prestisjetunge Finnmarksløpet er også blant aktørene som samarbeider med Coop Finnmark.

-Dette samarbeidet betyr veldig mye for oss. Avtalen går direkte på de frivillige – og det er jo de som er vår store muskel, og deres bidrag muliggjør gjennomføringen av løpet. En stor del av avtalen er rett og slett matvarer til de frivillige når de er ute og jobber, sier Svanhild Pedersen i Finnmarksløpet.

-Det som spesielt med Finnmarksløpet kontra andre idrettsarrangementer – er at

løpet pågår kontinuerlig – døgnet rundt og det er mange lange vakter – og gjerne utendørs. Det

å få det supplementet fra Coop med varm drikke og deilig snacks underveis betyr mye for våre frivillige, utdyper Pedersen.

Coop Finnmark har en profil som passer godt inn i Finnmarksløpet, mener Pedersen.

-I tillegg er Coop til stede med butikker på nesten hvert eneste sjekkpunkt legger hun til.

-Vanskelig å drive idrettslag i små byer

-Det å drive et idrettslag i en småby som Vadsø er man avhengig av tett samarbeid med en god del av næringslivet. Når det gjelder Coop har de egentlig to virksomheter som hjelper oss utrolig mye. Det ene er matbutikken (Extra Vadsø) – og det andre er sportsbutikken (Sport1 Vadsø). Det være seg alt fra kampfrukt, mat, forsyninger og til utstyr. Vi er veldig glad og takknemlig for å ha en så solid samarbeidspartner, sier Stein Mathisen – styreleder i IL Norild.

-Ordningen vi har med Coop er veldig grei. Vi handler det vi trenger, og det vi ikke får bruk for, det får vi levere tilbake. Både når det gjelder utstyr og mat, sier Mathisen – som derfor på vegne av klubben forsøker å gi så mye som mulig tilbake.

-Vi ønsker så ofte vi kan gi noe tilbake. Derfor oppfordrer vi alle medlemmer – og ikke medlemmer – til å handle Coop – for da støtter du idretten. Vi håper å bidra til at Coop har et sterkere og mer solid grunnlag. Vi handler på Coop for over 100.000 i året. I tillegg får vi støtte til ulike tiltak og prosjekter. Når vi får så mye fra dem, må vi gi noe tilbake, sier IL Norild-lederen.  

Coop Finnmark

34 ulike butikker spredt over hele Finnmark

Passerer 1 milliard i omsetning i 2017

2% kjøpeutbytte i våre butikker

Støtter lag og foreninger i hele fylket

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet