Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det startet med en gæren idé - nå tar duoen et sjumilssteg: - Vi går «all-in»

Annonse fra Midt-Finnmark Motor

Frode Nilsen og Jan Ole Benjaminsen går «all-in».

-Idéen var kanskje gæren, men etter å ha blitt overtalt bestemte jeg meg for å prøve lykken.

Det sier Frode Nilsen i Midt-Finnmark Motor AS. Mannen som overtalte han heter Jan Ole Benjaminsen. Sammen startet duoen i 2005 et prosjekt flere hadde forsøkt før dem; å leve av scooter i Lakselv.

Selv om de fleste forsøkene har gått konkurs eller blitt avviklet, lever drømmen i beste velgående for denne scooterfrelste duoen - 12 år seinere. Faktisk skinner den sterkere enn noen gang før. 

Straks klar for å vise fram de nye lokalene i Laatasveien i Lakselv. Fredag kl. 11.00 åpner de!

-Et sjumilssteg

Denne uka kribler det ekstra i magen. Etter å ha bygget stein for stein i et dusin antall år, flytter de inn i et massivt bygg på 900 kvadratmeter midt i Lakselv sentrum – og samtidig for første gang de eier lokalene de driver fra.

-Vi har gått steg for steg, og nå har vi tatt et enormt sprang. Vi har regelrett gått «all-in» - kausjonert det vi kan privat, og banken har gitt oss maksimalt i forhold til det vi holder på. Det er skummelt, det er spennende, og slitsomt har det vært. Vi har holdt på siden nyåret på å skaffe disposisjon til å bruke bygget. Etter nesten et år med planlegging, byråkrati og ombygging er vi endelig innflyttingsklare, sier Nilsen. 

Fra 35 til 480 kvadratmeters butikk

Kontrasten fra oppstart 12 år tilbake i tid er stor.

-Den gang hadde vi et verksted på 30 kvadratmeter, samt butikk, kontor og delelager på rundt 35 kvadrat. Med to snøscootere og en halv meter klær var butikken stappfull, erindrer han.

Fra og med fredag rommer Midt-Finnmark Motors nye butikk 480 kvadratmeter.

-Vi er nødt til å øke omsetningen betraktelig for å dekke merkostnaden. Butikklokalet kommer til å være nesten 500 kvadratmeter. Det innbyr også til nye muligheter. Vi kan ta inn båter, flere snøscootere, og mer generelt mer utstyr, sier Nilsen. 

Fra åpningsannonsen i FD for 12 år siden

Verste og beste minne

12 år i en krevende bransje har satt sine spor – på godt og vondt.

-Det verste minnet er da begge gikk på veggen i 2008 og 2009 ble overarbeidet – og ble sykemeldt. Jeg overdriver ikke når jeg sier vi jobbet over 1000 timer overtid i året. Vi hadde lav fastlønn, og tok aldri overtid. Over 100 timer overtid i snitt i måneden betyr at du gir avkall på det sosiale. Tilslutt stopper det opp. Man kan til tider føle seg som et spørsmålstegn, forteller Nilsen åpenhjertig. 

Duoen klarte å kjempe seg til i drift, og selv om det fortsatt må jobbes 600-700 overtidstimer i året per snute – veier gode minner og relasjoner med kunder opp for det.

-Vi får mye glede og motivasjon gjennom kontakt med kunder. Det å få ta del i kunden sin glede, som ofte er veldig stor når de får ta ut ting de gledet seg til lenge – av og til årevis. Det er stor del av lønnen. Da glemmer du fort at du sitter mange timer overtid, når du kan kjenne gleden fra kundene. 

-Spent og ydmyk

Duoen fikk en pangstart i 2005, og leverte 37 nye scootere den første sesongen. Året deretter solgte de hele 63 modeller.

Når Midt-Finnmark Motor nå skifter lokaler for tredje og forhåpentligvis siste gang – drømmer de naturligvis om en god start også her i Laatasveien i Lakselv.

-Det skal bli godt. Vi er veldig spent og veldig ydmyk. Vi tar det ikke for gitt at det blir en dans på roser. Vi må stå på videre, og gi kundene en god grunn til å komme til oss. Vi må gjøre en god jobb for kundene, med god service og bredt vareutvalg i gode omgivelser. Velkommen skal du være, sier Frode Nilsen – en «gæren» scooterselger fra Lakselv, som ikke var så «halvgæren» likevel.  


Se åpningstilbud herhttp://issuu.com/finnmarkdagblad/docs/midt-finnmark_motor?e=15528579/54203006

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet