Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tar Manhattan-teknologi til Finnmarksvidda

Med virtuell teknologi kan du nå gå på boligvisning i boliger som fortsatt er på tegnebrettet.

iFinnmark satser tungt digitalt, og tilpasser nå produktene sine ytterligere for framtiden - også for sine annonsører.  – Nå tilbyr iFinnmark et enda bredere spekter av tjenester, som utfyller dagens annonseløsninger. 

Det innebærer blant annet virtuelle boligvisninger.

- Redaksjonen jobber steinhardt for å møte framtidens kompliserte medievirkelighet, og det samme gjelder markedsavdelingen. Vårt nye samarbeid innebærer at vi blir en totalleverandør på kommunikasjonstjenester. Vi tilbyr alt fra produksjon av innhold, webløsninger, applikasjoner, og mer «avanserte» ting som virtuelle boligvisninger, sier salgssjef iFinnmark – Anders Nesse. 

iFinnmark blir nå en totalleverandør av kommunikasjonstjenester. Vi tilbyr alt fra produksjon av innhold, webløsninger, applikasjoner, og mer «avanserte» ting som virtuelle boligvisninger.

Anders Nesse, salgssjef iFinnmark

-VR-teknologi er framtiden

-VR-teknologi er et ekstremt spennende fagfelt, og vil bli anvendt i en rekke sammenhenger – eksempelvis medisin, helse, fiskeri, oppdrett og oljeindustrien. I New York har de praktisert virtuelle boligvisninger av eiendom allerede i et par år, og enkelte entreprenører har innført slike visninger i Norge også. Vi ønsker å gjøre denne type teknologi tilgjengelig til en pris annonsører kan være bekjent med, sier medierådgiver Kristian Osen.

Anders Nesse eksemplifiserer hvordan iFinnmark helt konkret tenker å ta i bruk denne type boligvisning:

-Eksempelvis kan iFinnmark fasilitere en stand i samarbeid med utbygger, hvor man kan vise fram eiendomsprosjekter med tilhørende utsiktskvaliteter. I Finnmark er vi så heldige at mange av boligprosjektene har unik beliggenhet, og denne kvaliteten får man fram på en tilnærmet autentisk måte, forklarer Nesse. 

Forestill deg at noen av våre turistoperatører drar på messe til Dubai, og viser fram Finnmarksvidda med nordlyset dansende over ville reinsdyr i VR. Da blir VR fort til virkelighet.

Kristian Osen, Medierådgiver iFinnmark

Nye løsninger og komplett leverandør på tjenester

Nesse understreker at VR-teknologi bare er ett av flere produkter som nå iFinnmark utvider verktøykassa med.

-Det er bare ett eksempel på moderne teknologi som vil prege framtiden. I hovedsak dreier dette samarbeidet om at vi skal være en totalleverandør av tjenester, som i sum skal sørge for at våre annonsører når ut med sine budskap – til riktige målgrupper, sier Nesse.

-Et annet eksempel på vårt nye produktsortiment er webløsninger for virksomheter. Vi tilbyr funksjonelle og stilrene løsninger, som samtidig er enkel i bruk for kunden. Gode webløsninger trenger ikke være så kostbart, men er i de fleste sammenhenger verdifullt, sier Nesse.

iFinnmarks unike posisjon med den tilhørende distribusjonskraften, i kombinasjon med nye og spennende produkter, vil bli en virkningsfull pakke for iFinnmarks annonsører. Finnmark er et spektakulært fylke. Forestill deg at noen av våre turistoperatører drar på messe til Dubai, og viser fram Finnmarksvidda med nordlyset dansende over ville reinsdyr i VR. Da blir VR fort til virkelighet, smiler Kristian Osen.

iFinnmark tar nå et 7-mils steg for å vinne kampen om kundene, og blir nå en komplett leverandør av tjenester til våre kunder.

Anders Nesse, salgssjef iFinnmark

Tar i bruk verdensledende teknologi

iFinnmark tar nå også i bruk den verdensledende teknologiplattformen til Google, og posisjonerer seg dermed enda sterkere i markedet for programmatisk reklamesalg og tilbyr nå annonsørene nye og mer slagkraftige løsninger.

- Vår ambisjon er å bli ledende på programmatisk annonsesalg. Med den nye teknologiske løsningen i kombinasjon med innsikten om våre brukere gjennom innloggingsløsningen aID, har vi et unikt tilbud som gir merverdier til annonsørene og nytt relevant og skreddersydd kommersielt innhold til leserne, sier salgssjef Anders Nesse.

Vil du være vår første kunde til å ta i bruk vår nye teknologi?

Vil du bli vår første kunde som tar i bruk våre nye teknologi i Finnmark?

Skriv til oss her

  

  

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet