Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Økte omsetningen med 9,1 millioner på to måneder

Søker forhandler til salgssuksess

Bybobilen Tourne har blitt en fantastisk salgssuksess for Narvik Motorsenter. Siden lanseringen i sommer så har 13 splitter nye biler rullet ut av lokalene i Narvik. Nå skal et nord-norsk forhandlernett etableres, og det søkes etter forhandlere i Troms og Finnmark.

- Det er rett og slett helt utrolig. Da vi fikk en henvendelse om å selge bilen i fjor, så takket jeg høflig nei. Da hadde vi nok med å få de andre tingene til opp å gå. Nå har vi snudd og legger alle kluter og energi ned i salget av bilen, sier Stian Os, daglig leder ved Narvik Motorsenter.

Narvikbedriften troner øverst på salgsstatistikken blant alle forhandlerne i Europa. Aldri før har så mange biler blitt solgt på så kort tid. Så bra har det gått at den norske importøren har gitt Narvik Motorsenter forhandlerretten for hele Nord-Norge. 

- Nå skal vi bygge opp et forhandlernett og søker nye forhandlere fra Mo og nordover. Jeg håper å ha dette på plass i løpet av høsten, forteller han. Interessenter kan kontakte Stian Os på 
e-post: stian@narvikmotorsenter.no

Sjekk vår flotte nye film på Facebooksiden vår: https://www.facebook.com/narvikmotorsenter/?fref=ts


Bybobilen er bygget og spesialisert for nordiske forhold, og har innovative løsninger, moderne webasto og klimaanlegg. Den er en utstyrsbombe hvor alt er originalt fra fabrikk, i tillegg har den høy finish på interiør og kan kjøres på vanlig B-sertifikat.

- Kjøperne har vært i alle aldre. Jeg anbefaler alle å sjekke ut bilen. Det er rett og slett en sprek og fantastisk bil bygget for helårsbruk, forteller Stian Os.  

Salget av bilen går så bra at fabrikken har doblet kapasiteten og bygget en ny produksjonslinje.

- Vi har fått skryt for måten vi har markedsført bilene på. Både film og annonsene våre blir brukt av andre forhandlere både i Norge og i Europa, sier Os.

Narvik ligger logistikkmessig midt i smørøyet for Nord-Norge. Og åpningen av Narvik Motorsenter og deres konsept kunne ikke passet bedre for oss. Stian og hans medarbeidere gjør en fantastisk jobb og er engasjerte. Det er ikke uten grunn at vi har klart å sette Narvik på kartet, og overlater Nord-Norge til dem.

Harald S. Hansen, Bilpartner1

Her finner du alt av fritidsprodukter innen MC, moped, båt, motor, snøscooter, ATV osv. Satser nå også på caravan/bobil. Tlf: 76 96 01 00 

Epost: post@narvikmotorsenter.no

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet