Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ikke alle kjenner den virkelige historien

Annonse fra Båt og Motor

Har du som kongen i eventyret om Askeladden hørt tale om et skip som gikk like fort til lands som til vanns - her er leverandøren og slik startet eventyret...

i 1975 startet eventyret Odd Henriksen innrede kjelleren sin i Rypefjord med båter og motorer og garasjen ble fort omgjort til garn lager. Bedriftens fokus var primært på fiske utenfor Vest-Finnmark. To år etter oppstart investerte Odd i sin første symaskin for å kunne «skyte» (feste telne) på fiskegarn. Odd sitt fokus var at bedriften skulle være et bærende element i den lokale fiskeindustriens fremtid. Men med fiskeindustriens konjunktur svingninger,  ønsket han å gi bedriften flere ben å stå på. Dette ble starten på et utvidet sortiment, i perioden 1978 og frem til i dag har det vært en enorm utvidelse av varesortimentet, dette er noen av tingene du finner hos Båt og Motor i Rypefjord, påhengsmotorer, fritidsbåter, snøscootere, scooterklær, motorsykler, mopeder og fiskeutstyr og stort sett alt som hører til de ulike varegruppene.

Båt og Motor har hatt en sentral rolle i Hammerfest sin utvikling og har blant annet levert varer og tjenester til Melkøya, blant annet under byggingen av gassanlegget. Bedriften har kran for å løfte båter inntil 10 tonn, for bunning og reparasjoner, og verkstedshall som kan ta inn båter inntil 30 fot, i tillegg til slippanlegg som kan ta opp større båter.

12 ansatte

Båt og motor har i dag kun nøkkelpersonell som har skaffet seg spisskompetanse innen ulike bransjer og fagfelt.


En av de ivrigste møter du i bunn av saken..

Fra kjelleren i 1975
I dag ser kjelleren slik ut

Noe har skjedd i løpet av alle disse årene

Slik ser butikken ut i dag

Vi har handlet med Knut i en årrekke og setter stor pris på både kvaliteten på arbeidet og ikke minst den upåklagelige servicen! Båt og Motor er en solid bedrift og leverer alltid, smiler ........

.... forteller fornøyd

Stadig økende salg på snø scooter

« Da jeg tok over som daglig leder i 1995 hadde vi 2 stykk på verkstedet som kunne skru scooter, den gangen solgte vi et begrenset antall scootere. I dag selger vi tre ganger så mange scootere og har samme antall mekanikere som skrur. Dette forteller alt om våre produkter og vi står stolt inne for alt vi leverer.»

Knut Hurthi – daglig leder

Sondre Meling, her sammen med storlaksen i 2015

Jeg er strålende fornøyd med min splitter nye Arti Cat 9000 dette er vel min fjerde scooter jeg kjøper hos Knut. Knut slutter aldri å levere når det kommer til produktkunnskap og kundeforståelse.

"Det er mange som burde lært litt av Knut når det kommer til service, han leverer langt utover det folk flest forventer" , - sier Sondre



Geir Ove i full sving

Geir Ove - leder for Finnmark Fiskeforening viser stolt frem det brede utvalget av fiskeutstyr, og forteller at ved en god handel hender det at han avslører noen tjuvtriks og muligens noen skulte skatter i Finnmarks natur, og på toppen av det hele kan det være du får en skrøner historie eller to, sier en smilende Geir Ove Trondsen.


"Mens de andre tenker båt og motor, så tenker jeg på fiskelykke og godt haill" , - ler Geir Ove
Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet