Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Martin ble årets Coop Finnmark-ansatt

Annonse fra COOP Finnmark SA

Prisen endte opp i Vadsø.

Martin Noren Holm fikk 2.727 stemmer i kåringen, og tar dermed førsteplassen foran Henrik Dox fra Burfjord med 2.200 stemmer.

– I Coop Finnmark har vi mange dyktige medarbeidere, til beste for våre kunder og eiere. Vi ønsker med dette å la våre kunder stemme på de av våre ansatte som har utmerket seg aller best. Denne prisen skal henge høyt og skal inspirere våre ansatte til å yte litt ekstra innsats for deg som kunde, Vi er stolt av å presentere “Årets Servicemedarbeider i Coop Finnmark 2017", sier administrerende direktør Jan-Ivar Alsén om prisen.

ÅRETS ANSATT: Martin Noren Holm er årets ansatt i Coop Finnmark. Han blir her gratulert av både butikksjef Tonny Johnsen og de øvrige ansatte på Coop Extra i Vadsø.

Hans sjef Tonny Johnsen er full av lovord om sin medarbeider.

– Om Martin vil jeg si at han alltid er positiv og glad, En skikkelig Ja-mann som tar jobben seriøst. Martin hjelper både kollegaer og kunder og nøler ikke med å strekke seg litt ekstra. Vi er ett bra team der service er prioritet nr.1 Vi gleder oss over seieren til Martin, det er ikke ufortjent at han vant, fastholder butikksjefen på Coop Extra i Vadsø.

Det var en rørt og glad vinner som fikk prisen på kroner 10.000 overrakt.

– Det er ikke bare å sette ord på dette, det føles ganske spesielt. Å bli nominert som en av 5 i Coop Finnmark generelt til en sånn pris er stort i seg selv, og hadde alene vært nok til at jeg ville blitt fornøyd. Men å få så mange stemmer gjør meg ydmyk og uendelig takknemlig til alle som har stemt på meg og funnet meg verdig til en pris som dette her, sier han.

– Jeg setter pris på så mange gode ord fra folk og tar det som en pekepinn på hvordan jeg er som person, God service er ikke noe jeg tenker så mye på til daglig fordi det faller seg naturlig for meg å gjøre folk fornøyd, å gi det lille ekstra skulle bare mangle, fastholder butikkmedarbeideren, som også roser kollegene i Vadsø.

– Vi er en fantastisk gjeng i Vadsø, og jeg håper at jeg og mine medarbeidere kan fortsette å yte vårt aller beste for dere alle. Jeg setter utrolig pris på dette og at Coop Finnmark viser gjennom denne konkurransen at de bryr seg om oss. Takk igjen nok en gang, jeg er rørt, jubler vinneren.

Resultatet fra avstemmingen

Her er stemmetallene for de nominerte:

Karen Marit Bæhr Bongo 1.938 stemmer

Camilla Nordgård 489 stemmer

Henrik Dox 2.200 stemmer

Martin Norem Holm 2.727 stemmer

Merban Ikram Yorulmaz 1.565 stemmer

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet