Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik unngår du tørt lammelår

Annonse fra COOP Hammerfest SA

Lammelår er for mange synonymt med påskekos og hygge. Ahmed Ramadan har jobbet i Coop Mega sin ferskvareavdeling siden 2007 og han vil nå dele en god oppskrift som sørger for et smakfullt og godt lammelårmåltid.

– Det er viktig å sørge for at lammelåret er opptint før du begynner å jobbe med det, starter Ahmed.

Legg det gjerne på benken over natten, eller la det ligge i kjøleskapet i 24 timer før du skal tilberede låret.

– For å sørge for at lammelåret får best mulig smak, så anbefaler jeg at du marinerer det i en hvitløksmarinade. Denne kan du lage fra bunnen av, eller kjøpe en av våre poser i butikken. Kjøper du en ferdigpose, så kan du ha i litt ekstra salt og pepper, samt litt ekstra hvitløk, forteller Ramadan.

Når marinaden er klar, så snitter du opp låret med store dype snitt, så er det bare å masere marinaden godt inn i låret. - Husk å smøre godt inn i snittene også. Så kutter du en ekstra hvitløk i skiver som du stapper ned i hullene.

– Når dette er gjort, så anbefaler jeg at du setter låret kjølig i 24 timer. Da vil marinaden få trukket godt i kjøttet, og sette en nydelig smak. 

– Når du tar det ut av kjøleskapet dagen etter, så setter du ovnen på 200 grader. Så kommer hemmeligheten for å sørge for at låret forblir saftig.

– Putt låret inn i en stekepose, og knyt igjen posen. Stikk noen små hull i toppen av posen. Dette for å sørge for at posen ikke sprekker.

Så er det bare å sette låret i ovnen i to timer. Når låret har stått i ovnen i to timer, så tar du det ut av posen, og lar det steke i 20-30 min uten pose.

– Sjyen som er inne i posen tar du vare på, den er utmerket til å bruke som saus. Mens låret får en fin skorpe, så lager du tilbehøret. Tilbehøret kan være mandelpotet, potetmos, ris, fløtegratinerte poteter, gulrot, blomkål, brokkoli. Egentlig det du ønsker å benytte, forteller Ramadan.

Så da er det bare å ønske lykke til, og en riktig god påske fra alle oss på Coop Mega Hammerfest!

Nå får du tilbud på Gilde lammelår til 69,90 pr kg hos oss!

- Norsk kjøtt er i verdensklasse, og spesielt lam fra Norge er veldig ettertraktet i Europa, så her får du virkelig gode råvarer å jobbe med

Ahmed Ramadan

Hvitløksmarinade fra bunnen

4 ss olje

2 ss sitronsaft

2 båt finhakket hvitløk

3 stk knuste grønne pepperkorn

1 ts frisk rosmarin

1 stilk frisk kruspersille

1⁄2 ts tørket timian

Oppskrift fra matprat.no

Redaksjonen i iFinnmark.no har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet