Personal luxury car, Automotive lighting, Motor vehicle, Hood, Bumper
Personal luxury car, Automotive lighting, Motor vehicle, Hood, Bumper
Jørn Helge Pedersen er salgssjef for Volvo på Harila Alta Foto: Knut Åserud

annonsørinnhold fra

Material property, Rectangle, Font

Disse grepene tar Harila for å lykkes i Finnmarks «bilhovedstad»

Med skarpt kundefokus, en kultur preget av yrkesstolthet, og de populære bilmerkene Volvo, Toyota, Lexus og Nissan, jobber Harila Alta med å skape seg konkurransefortrinn på bilmarkedet i Finnmark.

– Vår førsteprioritet er fornøyde kunder. Det er kundene våre vi lever av. Vi snakker ofte om at sjefen i huset er kunden som kommer inn døra, sier Jørn Helge Pedersen muntert.

Jørn Helge er salgssjef for Volvo på Harila Alta. I Betongveien 5, like i nærheten av Alta lufthavn, jobber han og kollegene målrettet for å skape gode kundeopplevelser - hver eneste dag.

– Det er en kultur som sitter i veggene her, og de ansatte er stolte av å jobbe i Harila. Det er viktig med gode ambassadører for bedriften, enten de jobber med salg, ettermarked eller verkstedtjenester. Det er kombinasjonen av dette og gode produkter som fører til markedsandeler. Tilfredse kunder kommer jo som regel tilbake, sier Pedersen.

Nå som 2021 går mot slutten ser gjengen på Harila resultatet av innsatsen. Det har vært god fart på salgssiden hele året og Harila har toppet salgsstatistikken i Finnmark.




portrett.jpg

REKTOR

Gina Kveen har lang erfaring fra skolevesenet og har et stort hjerte for idrett. Hun lover skole og idrett i en fantastisk kombinasjon når WANG åpner neste år.


"

Det er viktig med sterk fagkompetanse og kjennskap til hva som passer til veier, vær og føreforhold her i Finnmark.


Jørn Helge Pedersen, salgssjef Volvo, Harila Alta

Automotive tire, Wheel, Sky, Car, Vehicle, Cloud, Plant, Tree
Land vehicle, Automotive lighting, Wheel, Tire, Car, Water, Sky
Se det fantastiske utvalget du finner på Harila Alta i denne bildeserien Foto: David Jensen

Kompetanse og nye kjøpsvaner

Pedersen beskriver Alta som «bilhovedstaden» i Finnmark, og opplever at mange kunder kommer utenfra, fra Vest-Finnmark og Nord-Troms.

– Da er det spesielt viktig å forstå behovene til de ulike delene av regionen. Kanskje spesielt i dag når flere og flere velger elektrisk. Kommer det en kunde fra indre Finnmark hvor det er mye sprengkulde, er det viktig å være rådgiver og si hva som er fornuftig. Vi som selgere må ha kontroll på lademuligheter og hvordan bilene reagerer i under forskjellige temperaturer og værforhold. Det kan være stor forskjell på Alta, Kautokeino og plassene ute ved kysten, forklarer Pedersen.

Samtidig har kjøpsvanene til bilkundene endret seg over tid, og kundene stiller mer forberedt når de skal velge nytt kjøretøy. Det har også endret hverdagen til selgerne.

–  Kundene vet i mye større grad hva de vil ha når all informasjon finnes på nett. Kundene som kommer til oss har ofte lest seg opp, og produktkunnskapen til «hvermannsen» har generelt blitt mye bedre, sier han og fortsetter:

– Når det er enklere å sammenligne biler opp mot hverandre må vi som selgere være mer fokusert på ulikheter. Hva er våre merker gode på i forhold til andre? Da er det viktig med sterk fagkompetanse og kjennskap til hva som passer til veier, vær og føreforhold her oppe.


Automotive tire, Motor vehicle, Flash photography, Hood, Workwear
Automotive tire, Motor vehicle, Flash photography, Hood, Workwear
Vehicle registration plate, Automotive tire, Car, Wheel, Grille, Hood
Harila Alta har en stab med 30 ansatte fordelt på salg, ettermarked og merkeverksted for de ulike merkene de fører. Foto: Knut Åserud

Kontinuerlig arbeid

All den tid marked og kundebehov endrer seg, har Harila Alta flere kontinuitetsbærere i staben som har vært ansatt i Harila i en årrekke. Selv har Jørn Helge snart 30 års fartstid i det solide konsernet.

– Vi har veldig godt arbeidsmiljø på Harila. Godt humør, stor takhøyde, og trivsel rundt det å jobbe mot felles mål har vært kulturen på huset i mange år. Samtlige har et oppriktig ønske om å ha det bra på jobb, slår han fast.

Totalt er det 30 ansatte fordelt på ulike avdelinger. I en tid med økt fokus på lokal handel, har Jørn Helge merket at Harila Alta har fått medvind fra et lokalsamfunn som vil støtte opp rundt lokal verdiskaping og sysselsetting.

– Det kommer flere tilbakemeldinger på at folk er mer bevisst på å handle lokalt, nettopp for å trygge de lokale arbeidsplassene. I tillegg har prisbildet endret seg og en Volvo  koster det samme enten du kjøper den i Oslo eller Alta. Det gjør det enklere for kunden å velge sin lokale forhandler, avslutter Pedersen med et smil.


Motor vehicle, Automotive lighting, Smile, Hood, Standing, Car

Jørn Helge Pedersen:

- Prisbildet har endret seg, og en Volvo  koster det samme enten du kjøper den i Oslo eller Alta.


Kontinuerlig arbeid

RAV4 er en populær familiebil og Jakobsen forklarer at den nye RAVen fortsatt er skreddersydd for bileiere som tenker funksjonalitet og romslighet når de velger bil.

– Det er god plass til fem stykker i bilen, det er varme i baksetet og ideell for de som trenger barnestoler. Den har et av de største bagasjerommene i sin klasse med hele 520 liter. Det er varme i frontruta, varmepumpa fungerer som en kupevarmer og bilen kan forvarmes via appstyring.

Dette er en bil som egner seg for både by- og landevei - uansett årstid. RAV 4 Plug-in Hybrid er den mest solgte bilmodellen i Troms og Finnmark - med god margin. Når dette skrives har Harila allerede levert 241 biler.

– Det er en bil som er ideell for klimaforholdene våre. Biler produsert i Japan er laget for røft vinterklima. Det er en typisk tromsøbil, slår Jakobsen fast.

Er du nysgjerrig på RAV4 plug-in hybrid er du velkommen til Harila for prøvekjøring. Og dersom du faller for bilen lider ikke RAV4 av leveringsproblemene som har preget nybilmarkedet det siste året.

– Vi har normal leveringstid rundt 3-4 måneder på bestilling. Toyota har lovet oss god tilgjengelighet på RAV4 plug-in hybrid, så den kan vi levere forholdsvis raskt.  



Besøk nettsiden for mer informasjon