– Vi var den mest forurensede havnen i Nord-Norge

HEDRET: – Det var hyggelig å bli hedret etter 24 år som styreleder i Hammerfest Havn, sier artikkelforfatter John Wahl. Foto: Trond Ivar Lunga

HEDRET: – Det var hyggelig å bli hedret etter 24 år som styreleder i Hammerfest Havn, sier artikkelforfatter John Wahl. Foto: Trond Ivar Lunga

Av

John Wahl beskriver sin tid som havnestyreleder.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Spaltist for bilaget Mitt Hammerfest.

11. november 2019 var min periode som havnestyreleder i Hammerfest over. Starten var i oktober 1996 da jeg ble valgt av kommunestyret fra mitt parti Ap til dette vervet. Det har vært en fantastisk reise som jeg vil kommentere nærmere.

16.09.20 arrangerte Hammerfest Havn KF en avskjedsmiddag for meg, Ole M. Rønning og Willy Olsen som hadde like lang fartstid i havnestyret gjennom mange år. Det vanket mange gode ord fra ordfører Marianne S. Næss og havnestyreleder Terje Wikstrøm. Det en hyggelig kveld sammen med inviterte gjester fra politisk nivå og næringsliv.

På mange måter kan en si at det kanskje var skjebne bestemt at jeg skulle havne der? Startet som losse/lastearbeider i 1962, der hadde jeg flere funksjoner (Tilsigelsesmann) m.m. I 1982 sluttet jeg for å begynne i Norsk Hydro (Olje/gass divisjonen) som materialkoordinator og senere baseleder til jeg sluttet i 1994. Største del av mitt yrkesaktive liv har jeg altså jobbet med havn, skip og logistikk.

Da jeg startet var Hammerfest havn en forholdsvis liten organisasjon og omsatte for ca. 10 millioner kroner i året. Sammen med daværende Havnefogd Roll Stiansen og havnestyret ble hovedoppgaven og se hvordan vi kunne øke omsetningen og styrke det maritime næringslivet.

Det resulterte i at vi var aktivt med da Fryseriet ble etablert i Rypefjord, hvor vi bygde kaien foran fryseriet. Samtidig gikk vi fra 2000-tallet i samarbeid med Polarbase hvor vi bygde kaier sammen med dem på 50/50 prosent basis. Totalt er det nå investert i kaier for 300 millioner kroner hvor vi har bidratt med 150 mill.kr. Dette har vært viktig for det maritime næringslivet i Hammerfest.

Så var vi aktivt med i etablering av Snøhvit LNG på Melkøya, hvor både Roll Stiansen og jeg var med i den lokale «Snøhvitgruppa» som kommunestyret opprettet. For oss var det viktig og ta vare på at maritime løsninger ble ivaretatt og at det ville gi ringvirkninger. Dette resulterte i at Statoil bidro til vår nye havnebåt og andre tiltak.

Ved siden av satsing på fiskerihavnetiltak, var det olje- og gassutviklingen som skjøt fart fra begynnelsen av 2000-tallet med økt leteboring, funnet av oljefeltet «Goliat» Eni Norge, Snøhvit LNG og funnene av Johan Castberg (nå Equinor) Alta/Gotha (Lundin) og Wisting av OMV. Dette medførte til stor aktivitet på havna og omsetningen økte.

I 2014 ønsket det internasjonale baseselskapet ASCO og etablere seg i Hammerfest. Dette gjennom sitt norske selskap som er lokalisert i Stavanger. Det resulterte at deres base ble etablert på Fuglenes hvor de leide arealer fra Hammerfest Havn. De hadde da kontrakt med Lundin og OMV og flere serviceselskaper. Fra 2010 hadde vi fått ny havnedirektør Per-Åge Hansen. Pr. i dag er det etablert en ny base for ASCO i Leirvika. Der har Hammerfest havn stått for utvikling av gjennom vårt datterselskap Hammerfestterminalen AS. Dette er med og forsterke Hammerfest som olje/gass hubben nord for Sandnessjøen med to oljebaser og mange serviceselskaper.

Til slutt må det nevnes Ren Havn-prosjektet som vi har jobbet med siden 2010. Vi var den mest forurensede havnen i Nord-Norge, prosjektet inneholder både ny kai på Fuglenes, ny DS-kai i sentrum, opprenskning av havbunn og utdyping av farleder i Forsøl (fjerning av masser), nytt sentrumsområde som kan utvikles til beste for befolkningen og reiselivet/ besøkende til en total kostnad på ca. 400 millioner kroner. Torsdag 1. oktober kom gladmeldingen fra representanter for regjeringen: Ren Havn-prosjektet får 128.5 millioner kroner til oppstart av prosjektet på statsbudsjettet for 2021.

Da får jeg takke alle som jeg har jobbet sammen med både lokalt, ellers i Norge og reiser i utlandet for Hammerfest Havn.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken