Gå til sidens hovedinnhold

Sergey fra Arkhangelsk ser på Vardø som sitt andre hjem

Artikkelen er over 6 år gammel

Da grensen mellom Norge og Russland ble gjenåpnet i 1988, var Sergey Zvyagin om bord i den første båten som seilte fra Arkhangelsk til Vardø. Siden har han fortsatt å komme.

– Det er som mitt andre hjem. Jeg har mange venner her, og vi deler den samme pomorhistorien, sier han.

Det er denne pomorhistorien, altså den sjøbaserte handelen mellom Norge og Russland fra 1700-tallet til revolusjonen brøt ut i 1917, som er bakteppet for hele Pomorfestivalen.

Asbjørn Nilsen er ansvarlig for kunstutstillingen under festivalen, og i år har han selskap av én vardøværing (Reka Roza) og to russiske kunstnere – nevnte Sergey og Evgenij Tenetov.

– Jeg har kalt utstillingen Pomoria, som betyr det landskapet pomorene bor i, forteller han.

Utstillingen har også fått et maritimt preg. Selv har Nilsen fotografert torsk, som nå pryder en god del av veggen i de historiske Brodtkorpsjåene.

– Det er fantastiske lokaler, med godt med veggplass. Men vi måtte jobbe i to uker for å få ut fukten. Og utstillingen kan henge i fire dager, men ikke mer, sier Nilsen.

Sergey Zvyagin synes også det er fint å være i bygg som kanskje er reist av russisk tømmer.

– Pomorhistorien og fiskehistorien til Vardø og Arkhangelsk hører sammen, det er den samme historien, sier han, som husker en by med dobbelt så mange innbyggere da han først besøkte Vardø i 1988.

– Det er mye som har skjedd siden, men folkenes væremåte har ikke forandret seg, mener han.

Kommentarer til denne saken