Går sammen for å satse stort: Tar opp kampen med finske eksperter

VISIT VARANGER: Her er representanter for seks av de 11 bedriftene som står bak Visit Varanger. Fra venstre Ørjan Hansen (Arctic Tourist), styreleder Frode Fjerdingøy (Vadsø Fjordhotell), Ingjerd TJelle (Ekkerøy Feriehus), Tor Emil SIvertsen (Varangerkokken), Tove Mette Antonsen (Vardø Hotell) og Tormod Amundsen (Biotope).

VISIT VARANGER: Her er representanter for seks av de 11 bedriftene som står bak Visit Varanger. Fra venstre Ørjan Hansen (Arctic Tourist), styreleder Frode Fjerdingøy (Vadsø Fjordhotell), Ingjerd TJelle (Ekkerøy Feriehus), Tor Emil SIvertsen (Varangerkokken), Tove Mette Antonsen (Vardø Hotell) og Tormod Amundsen (Biotope). Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Med en klar kommersiell profil har elleve reiselivsbedrifter gått sammen og dannet Visit Varanger. Helt bevisst har de sagt nei til kommunal deltakelse.

DEL

– Finske operatører har erklært seg selv som ekspertene på Varanger. Det må vi få satt en stopper for, sa direktør Frode Fjerdingøy på Vadsø Fjordhotell da han og Tor Emil Sivertsen fra Varangerkokken presenterte Visit Varanger på Vadsø-seminaret 2016.

Torsdag ble det femte Vadsø-seminaret i regi av Varanger Næringssenter arrangert. Årets tema var reiseliv – og samarbeid den røde tråd.

Fra fiasko til suksess?

Samarbeidstanken er på ingen måte ny. Det var bakgrunnen da kommuner og bedrifter i regionen stiftet Destinasjon Varanger, men det endte i fiasko.

LES OGSÅ: Destinasjon Varanger gir opp - klarte ikke samle regionen.

Ildsjelene bak Visit Varanger tok opp ideen om at de mange små reiselivsbedriftene måtte samarbeide. Hver for seg er de for små. Kort fortalt gikk 11 bedrifter, som alle har fugleturisme som viktig satstingsområde, sammen om aksjeselskapet Visit Varanger AS. Nå er de kommet så langt at prosjektleder er ansatt. 1. januar tiltrer Veronje Kelly fra Båtsfjord.

– En energibunt som ikke tar seg selv høytidelig. Noen av dere lurer kanskje på hvor kontoret skal være. Svaret er at hun får hele Varanger som arbeidsfelt. For oss er det ikke viktig hvor hun bor, sa Fjerdingøy da han slapp nyheten.

Bevisst valg

Fjerdingøy er styreleder for Visit Varanger. Han og Sivertsen poengterte at de helt bevisst har satset på et helkommersielt salgs- og markedsføringsselskap. Derfor ønskes kun bedrifter som medlemmer.

– Vi skal også tenke på vår samfunnsrolle, men i bunn ligger at bedriftene må tjene nok til at hjulene går rundt, sa Fjerdingøy.

Han rettet stor takk til daglig leder Ingela Mästerbo i Varanger Næringssenter for uvurderlig hjelp i forbindelse med stiftelsen av selskapet. Innovasjon Norge har gitt 700.000 i støtte, mens de 11 bedriftene har gått inn med en aksjekapital på 282.000. Kommunene Vadsø og Vardø har også bidratt litt.

Saken fortsetter under bildet.

DELTAKERNE: Her er flesteparten av deltakerne påm Vadsø-seminaret 2016. Uværet gjorde at noen ikke kom seg til Vadsø.

DELTAKERNE: Her er flesteparten av deltakerne påm Vadsø-seminaret 2016. Uværet gjorde at noen ikke kom seg til Vadsø. Foto:

Pakketurer

Neste steg for Visit Varanger er å lage partnerskapsavtaler. De skal sikre partnerne reell påvirkningskraft.

Hva skal selskapet så gjøre? Svaret til Fjerdingøy var at det kanskje viktigste er å være turoperatør, og de skal ta fra Finland rollen som den fremste Varanger-eksperten. Selskapet skal drive med provisjonsbasert salg av enkeltopplevelser og pakker med innhold fra flere. Videre skal de markedsføre medlemsbedriftene og dessuten bistå med råd, være fødselshjelper for nye bedrifter, utvikle nye produkter og kvalitetsstandarder på sikkerhet, service og troverdiget.

– Hvis det skjer en ulykke med en av våre gjester, må vi kunne vise at det har skjedd til tross for strenge sikkerhetsbestemmelser, sa Fjerdingøy.

De 11 eierbedriftene foruten Vadsø Fjordhotell og Varangerkokken, er Ekkerøy Feriehus, Biotope (Vardø), Vardø Hotell, Kongsfjord Gjestehus, Arctic Tourist (Båtsfjord), Polar Hotell (Båtsfjord), Elva Hotell (Tana), Birk Husky (Sør-Varanger) og Kongekrabben av Kongsfjord.

– Du blir ikke rik, men kanskje lykkelig

Ut fra egne erfaringer hadde Ingjerd Tjelle mange gode råd til potensielle reiselivs-gründere på Vadsøseminaret.

«Tålmodighet, tro og galskap – om å tørre å bruke sju millioner utenfor allfarvei», hadde Tjelle satt som tittel på sitt foredrag. I talende vendinger og ditto bilder fortalte den tidligere NRK-journalisten, som kanskje er best kjent som forfatter, om satsingen på Ekkerøy Ferihus AS.

2016 ga fordobling av antall gjestedøgn, og 2017 lover også godt. Men det har vært en lang vei med masse arbeid.

– Jeg er både dovasker og direktør. Man kan ikke være prippen. Det er tøft å være gründer i liten bedrift. Så tøft at man må passe seg for ikke å bli utbrent. Og husk at ting tar tid, sa Tjelle.

Men hun hadde også mange gode sider å fortelle om. Den ene var høyst privat:

– Jeg har hatt god hjelp av min ektemann. Han har bidratt masse i helger og ferier. Det å være sammen om et prosjekt, kan være lim i forholdet. Jeg kan ikke garantere at det blir sånn, men vi har vært gift i 30 år!

Hennes viktigste råd gikk på samarbeid. De små aktørene må gå sammen. Derfor er Ekkerøy Feriehus med i Visit Varanger.

Også virkemiddelapparatet fikk råd:

– Dere må vise mer forståelse for de små. Det er vi som skaper mye av gullet i reiselivsnæringa. Derfor bør det skje en viss forskjellbehandling til fordel for de små, sa Ingjerd Tjelle.

Hun avsluttet med en oppfordring om at Varanger-regionen bør definere seg som verdens beste arktiske fugledestinasjon. Hvis man får solgt det inn, vil det føre til at enda flere vil satse.

Artikkeltags