– Hvis ikke kraftig opprusting av kollektivtilbudet i og til Finnmark, må flyseteavgiften droppes

HÅPER PÅ NETTVERKSHJELP: Hans-Jacob Bønå har ved flere anledninger snakket varmt om sitt nettverk til toppene i Høyre. Nå håper han dette nettverket kan være drahjelp til å bli hørt i flyseteavgiftssaken.

HÅPER PÅ NETTVERKSHJELP: Hans-Jacob Bønå har ved flere anledninger snakket varmt om sitt nettverk til toppene i Høyre. Nå håper han dette nettverket kan være drahjelp til å bli hørt i flyseteavgiftssaken. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Såframt ikke flyseteavgiften kommer sammen med en kraftig opprustning av kollektivtilbudet i og til Finnmark, må den droppes. Det mener Hans-Jacob Bønå. – Vi her oppe er helt avhengige av fly

DEL

– Trine Skei Grande sier at vi bare kan ta tog, men hvilket tog? Lenger sør har man et reelt valg, men ikke her i nord.

Det sier Hans-Jacob Bønå, som i tillegg til å være ordfører i Vadsø, også er andre vara til Stortinget for Finnmark Høyre. Nå vil han gjøre det han kan for å få de sentrale politikerne til å forstå utfordringene en flyseteavgift vil bety i nord.

– Det vil ramme oss knallhardt. Så lenge den ikke kommer med en massiv kollektivutbygging med tog hos oss, så lar det seg dessverre ikke gjøre. Og en sånn utbygging kommer jo ikke, sier Bønå.

Kan gi kutt i rutetilbud

Den foreslåtte flyseteavgiften kom som et resultat av budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF. Den betyr i praksis at reisende må betale 88 kroner ekstra per reise. Målet er at færre skal fly, slik at man på det viset skal redusere CO2-utslipp.

– Man kan si at 88 kroner ikke er et så stort beløp i utgangspunktet, men så kan man gange det opp med antall ganger man er innom en rullebane på vei dit man skal. Hvis man i tillegg er en hel familie som skal reise, så blir det dyrt, sier Bønå.

Det hjelper heller ikke på at både Sas, Norwegian og Widerøe har uttalt seg kritisk til avgiften. Flyselskapene er redd de vil få en svikt i etterspørselen, noe som igjen vil gå ut over distriktsrutene.

– Det vil true de kommersielle direkterutene vi har. Dersom det kuttes i rutetilbudet, vil det igjen bety en håpløs konkurranse om billettene på de rutene som blir igjen, vi kommer til å få den samme prisutviklingen som vi hadde på 80-tallet, frykter Bønå.

Og færre ruter vil også bety mer trøbbel for dem som skal ta seg til sykehusene for behandling.

– Hva slags tilbud vil man sitte igjen med for dem som skal ha pasientreiser til for eksempel Tromsø, spør Bønå.

Tror på handlingsrom

I forrige uke skrev Finnmarken at Hans-Jacob Bønå er én av åtte ordførere som har fått plass i Høyres kommunalutvalg. Nå håper han nettverket hans kan hjelpe ham til å forståelse for utfordringene avgiften gir i nord.

– Jeg har vært i kontakt med lederen for kommunalutvalget, som er drammensordfører Tore Opedal Hansen. Vi har blitt enige om at vi tar saken til partisekretariatet, sier han.

Selv om avgiften er et resultat av budsjettforliket, tror Hans-Jacob Bønå det vil være mulig å få regjeringen til å snu. Tirsdag fortalte også NRK at saken skal sendes ut på høring.

– Det blir litt som med poseavgiften, der man vedtok den, men så innså at det ikke var gjennomførbart. Så jeg tror vi har et tidsvindu for å få drive litt politikk her, sier Bønå.

På agendaen i Venstre

Da vil han gjerne ha drahjelp fra Finmark Venstre, ettersom Venstre er partiet som har kjempet fram avgiften. Og fylkestingsrepresentant for Venstre, Klemet Klemetsen fra Kautokeino, forteller at også hans parti skal ha saken på agendaen på et framtidig styremøte.

– Det er jo sånn i alle partier at det fins folk som er uenig med sentral politikk, og det er det her også, spesielt i denne saken, sier han.

Som Bønå mener også Klemetsen at det er passasjerer i nord som blir mest skadelidende.

– Vi er jo tvunget til å bruke fly, fordi i vårt område finnes det ikke andre muligheter. Da er det veldig urimelig at vi får denne tilleggsbeskatningen, sier han.

Artikkeltags