Utsatt for forferdelige stormer og motorstopp, og ble tauet i land i Brasil

KOM HJEM: «Stein Odin» ankommer sin første hjemmehavn i Vadsø 1952.

KOM HJEM: «Stein Odin» ankommer sin første hjemmehavn i Vadsø 1952. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Dette er historien om Vadsø-båten MK «Stein Odin».

DEL

I 1947 bestilte brødrene Thoralf og Magnus Ballo fra Vadsø en båt på 65 fot fra Ølve i Hardanger. Det var ikke mange så store trebåter i Finnmark like etter krigen.

Den 7. mai 1950 reise Thoralf Ballo sammen med broren Magnus til Ølve for å gjøre ny båten ferdig. Båten var dyr, de måtte ut med en egenandel på 25.000 kroner, som ble skrapet sammen innen familien. Båten fikk navnet «Stein Odin», oppkalt etter Thoralf sønn, som druknet utenfor Samvirkelagskaia i Vadsø, bare 5 år gammel.

«Stein Odin» var 64,8 fot lang, 19,1 fot bred, 9,3 fot dyp, 63 tonn brutto og 20 tonn netto, den var nyutstyrt med en Brunvoll-motor på 100 hestekrefter, og fikk F19VS som sitt første registreringsnummer.

(Saken fortsetter under bildet.)

BYGGES: «Stein Odin» tar form i Ølve i Hardanger (1950).

BYGGES: «Stein Odin» tar form i Ølve i Hardanger (1950). Foto:

På prøvefiske ved Sør-Georgia

Under ferdigstillingen av båten fikk de besøk av havforsker Steinar Nilsen fra Havøysund. Han ga dem et tilbud om å drive forsøksfiske ved Sør Georgia utenfor Kapp Horn i Sørishavet betalt av Tønsberg Hvalfangeri.

Etter en tur til Vadsø for å vise fram «Stein Odin», gikk Magnus som hadde kystskipper papirer av, og de andre satte den 13. september 1951 kursen mot Sør-Georgia, hvor de ankom etter en heller strabasiøs tur på 65 døgn.

For finnmarkinger var dette nye fiskearter, fet fisk på 3–4 kilo som ble kokt til fiskeolje i fabrikken i Husvika. Men de tok også andre oppdrag som å transportere sauer fra Falklandsøyene til Sør Georgia.

Men etter fire måneder, satte de den 27. mars 1952 kursen hjemover. De møtte forferdelige stormer og motorstopp, og til slutt måtte de rigge «Stein Odin» med seil. De hadde tatt med storseil, mesan og fokk for sikkerhets skyld.

(Saken fortsetter under bildet.)

LANGTUR: På vei hjem fra Sør-Georgia fikk «Stein Odin» problemer med motoren. Men de var utstyrt med storseil, mesan og fokk, og seilte deler av turen. Bildet er tatt fra følgebåten «Rossfjord», 1952.

LANGTUR: På vei hjem fra Sør-Georgia fikk «Stein Odin» problemer med motoren. Men de var utstyrt med storseil, mesan og fokk, og seilte deler av turen. Bildet er tatt fra følgebåten «Rossfjord», 1952. Foto:

Etter mange problemer måtte de til slutt bli tauet til land til en havneby helt øst i Brasil, av følgebåten «Rossfjord» fra Honningsvåg. Resten av turen gikk greit og den 11. juni 1952, etter en 75 dager reise, la «Stein Odin» til ved Samvirkelagskaia i Vadsø.

«Stein Odin» og «Rognså» bytter eiere

De neste seks årene drev Thoralf og Magnus Ballo fiske med «Stein Odin» fra Bergen til langt nord i Barentshavet, de benyttet hekk not og snurpenot i jakten på sild og lodde, og not og småtrål på torskefiske, samt stubbline etter torsk og hyse.

Dessverre ble Magnus syk våren 1958. Thoralf hadde ikke sertifikat for en så stor båt som «Stein Odin», og den ble den sommeren solgt til Charles Johannessen fra Gibostad.

Thoralf og Magnus fikk da Charles sin båt, den 55 fot store «Rognså» (T1LK), bygd i 1910 med en 50 hk Union, som mellomlegg. Brødrene Ballo fisket med «Rognså» (nå med reg F51VS) fram til 1963. Da gikk de begge på land og «Rognså» ble strøket fra fiskeriregistret og kondemnert.

NYTT STYRHUS: «Stein Odin» her som T1LK med nytt styrhus og bakk på Tromsø besøk.

NYTT STYRHUS: «Stein Odin» her som T1LK med nytt styrhus og bakk på Tromsø besøk. Foto:

«Stein Odin» som hvalfanger

«Stein Odin» i Charles Johannesen eierskap fikk overta «Rognsås» registreringsnummer T1LK og hadde Gibostad som hjemmehavn. Mange kilder opererer med at Charles Johannessen kjøpte «Stein Odin» i 1969, men det er feil. Allerede i 1958 står «Stein Odin» registrert i Fiskeriregistret som T1LK med Johannessen som eier, og samme år er også «Rognså» registrert som F51VS og Ballo med flere som eier. 

«Stein Odin» (kallesignal LDZA) ble raskt utstyrt for småhvalfangst; harpunkanon og hvit tønne med svart belte. I 1960 ble den opprinnelige 100 hk Brunswig motoren skiftet ut med en moderne Caterpillar på hele 220 HK. Nytt styrehus i aluminium ble montert i Kristiansund i 1966.

«Stein Odin» kondemneres under navnet «Reinfjell»

«Stein Odin» ble i 1972 solgt fra Charles Johannessen til Johannes H. Enoksen fra Fjordgård og fikk i 1977 navnet «Reinfjell», men beholdt registreringen T1LK da salget var innen Lenvik kommune.

«Stein Odin», nå som «Reinfjell», ble i 1983 solgt internt i familien til partsrederiet Brødrene Enoksen i Fjordgård, og ble i 1986 kondemnert som T1LK og senket i Veggefjorden, nordøst i Skagøysundet. Det fortelles at selv med åpne bunnventiler nektet båten å gå ned, det måtte dynamitt til.

Kilder: Øystein Ballo og Oddny Aleksandersen har bidratt med informasjon og bilder.

Artikkeltags