Vil erobre verdensmarkedet med ny app

HÅPER PÅ NAPP MED APP: Henrik Hansen (t.v. 23) og Kristian Aslaksen (23) har stor tro på den nye applikasjonen Kaupang.

HÅPER PÅ NAPP MED APP: Henrik Hansen (t.v. 23) og Kristian Aslaksen (23) har stor tro på den nye applikasjonen Kaupang. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vadsø-duoen Henrik Hansen og Kristian Aslaksen går for verdensherredømme med sin nye applikasjon Kaupang.

DEL

– Nå først skal vi ta Norge. Så tar vi Europa. Deretter står verdensmarkedet for tur. Dette behøver ikke å ha noen ende. Vi er positive.

Ordene faller som musikk ut av munnen til kompisene Henrik og Kristian (begge 23). I kor. Samstemt. Og med et udiskutabelt krav om å bli trodd.

Kaster ting og tang

Med appen Kaupang tar duoen sikte på å gjøre kjøp og salg av brukte varer lekende lett.

– Her til lands er det dessverre slik at vi nordmenn hver eneste dag kaster ting og tang vi ikke lenger har bruk for. Det er trist, for i de aller fleste tilfeller finnes det folk som er på leit etter akkurat det som kastes, sier Kristian, som til daglig er student, med dertil hørende skral økonomi.

– En dag satte jeg meg ned og fabulerte litt rundt akkurat det. Tross stram økonomi så kjøper jeg forbausende lite brukt. Årsaken er at jeg synes det er vanskelig å finne akkurat det jeg trenger, når jeg trenger det og der jeg trenger det, sier Aslaksen.

100.000 i støtte

Etter noen dagers intensiv hjernebarkvirksomhet sa det «voila» hos Kristian Aslaksen.

– Det begynte å utformes en idé om en app som gjør det lekende lett å finne brukte varer lokalt. Jeg fikk med meg Henrik på laget, og med støtte fra Innovasjon Norge – på 100.000 kroner, og hjelp fra programmerervenner, samt samarbeid med studentorganisasjonen Start, har vi nå laget appen Kaupang. Den ruller vi for alvor ut i dag, sier en forventningsfull app-gründer onsdag.

Hjernene bak Kaupang-appen beskriver nyvinningen som en hybrid mellom nettgiganten finn.no sin tjeneste for kjøp og salg og de mange kjøp- og salg-gruppene du finner via Facebook.

– Facebook-gruppene er kjekke. Utfordringen med dem er at det finnes tusenvis av grupper, over hele landet, og det er vanskelig å finne fram til akkurat det du trenger. Finn-tjenesten er også fin, men her leter du på et stort marked, der den sofaen du gjerne vil ha befinner seg på en helt annen kant av landet enn deg, sier Henrik Hansen, som i firmaet Grey area AS har tittelen utvikler. Kollegaen Kristian er bedriftens daglige leder.

Enkel i bruk

For de ferske app-utviklerne har det vært lagt stor vekt på å lage en tjeneste som er enkel i bruk.

– Og det synes vi den har blitt. Har du noe du vil selge så tar du et bilde av det, legger ved tekst og poster. Den vil da automatisk bli lagt ut slik at folk i nærheten vil finne varen din. Via appen kan du så enten snakke med selgeren, eller legge inn et bud. Deretter er det opp til selger å akseptere budet. Så er handelen i boks, sier Henrik Hansen, som i likhet med kompisen har klokkertro på at Kaupang-appen vil slå an og raskt legge på seg.

– Vi er ikke redd for å si at vi har en idé som har potensial til å vinne markedet for kjøp og salg av bruktvarer. Vi regner også med at tilbudet av varer vil strømme på i stort monn i tida framover. Det er vi sikret ved at brukthandlere – ved siden av private – kan legge sine varer til salgs via appen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Håp om oppsving: Brukthandler Per R. Dahl håper den nye appen kan bidra til økt omsetninga av brukte varer.

Håp om oppsving: Brukthandler Per R. Dahl håper den nye appen kan bidra til økt omsetninga av brukte varer. Foto:

Samarbeid

Kaupang-duoen har så langt etablert et samarbeid med – per i dag – 80 gjenbruksbutikker landet over.

– Mange av disse har allerede lagt inn en del av sine varer for salg. Inkludert i disse er tre av de største bruktkjedene i landet, Fretex, NMS Gjenbruk og NLM Gjenbruk. Det er jo ikke videre populært at bruktbutikker annonserer i kjøp- og salg-grupper på Facebook, så her får de utvidet sitt marked betraktelig, sier Henrik Hansen.

Gammelnorsk

Appen Kaupang har fått sitt navn med bakgrunn i gammel historie, forklarer Kristian Aslaksen.

– På gammelnorsk betyr Kaupang handelssted. Det var i tidligere tider et ofte brukt navn på steder der det foregikk handel. Derfor syntes vi det var et godt navn for denne appen.

Fra før har bedriften fått 100.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge. I disse dager venter duoen svar på en søknad om ytterligere 500.000 kroner i støtte.

– Vi har stablet på beina tilsvarende beløp selv, som ble stilt som krav, derfor har vi et håp om at også dette skal ordne seg. Da er vi virkelig på gang, og det er spennende tider. Virkelig spennende, sier Kristian Aslaksen og Henrik Hansen, som erkjenner at veien fram mot lansering har vært tidvis krevende.

– Vi har jo gått i gang med en god idé, men med liten erfaring i å utvikle apper. Så vi har lært mye, og det har i alt det krevende vært veldig morsomt.

Stor tro på karene: – Dette er entreprenørskap på sitt aller beste, sier ordfører Hans-Jacob Bønå (45), her flankert av Kristian Aslaksen (23) og Henrik Hansen (23).

Stor tro på karene: – Dette er entreprenørskap på sitt aller beste, sier ordfører Hans-Jacob Bønå (45), her flankert av Kristian Aslaksen (23) og Henrik Hansen (23).

Imponert

De to ambisiøse kameratene har presentert ideen sin for vadsøordfører Hans-Jacob Bønå. Han er svært imponert over det de unge mennene har fått til.

– Dette er entreprenørskap på sitt aller beste. Jeg har stor tro på dette, og jeg deler den optimismen de gir uttrykk for. Jeg tror de har funnet et konsept som raskt kan spre seg, og det langt utenfor landegrensene, sier ordfører Bønå.

Brukt-Per er positiv, men avventende

Brukthandler Per R. Dahl er litt sånn «både og» til den nye tjenesten.

Dahl har drevet med bruktsalg i 23 år, og beveger seg daglig mellom tusenvis av bruktskatter i Det hvite hus.

– Vi har et samarbeid med app-grynterne, der vi kan legge ut noen av våre varer til salgs. Det jeg så langt har erfart er at denne appen er veldig enkel i bruk, men hvorvidt vi vil bruke den veldig mye, det er jeg litt i tvil om.

Brukthandleren legger ikke skjul på at han som butikkdriver helst vil ha folk inn i butikken.

– Vi vil jo ha handel i butikk og ikke på nett. Men når det er sagt så ser jeg slett ikke bort fra at en slik app også vil trekke kunder til butikken. Når vi først har dem innafor dørene kan jo det føre til mer salg, sier Dahl, som liker grunntanken til app-utviklerne.

– Det er et potensial for mer omsetning av brukte varer. Det håper jeg dette kan bidra til.

Artikkeltags