Flyplassene forbereder seg på storinnrykk

NÆRT HAVET: Fordi de fleste flyplassene i Nord-Norge ligger nært havet, trekker fuglene, spesielt måsen, raskt hit. Dét kan fort bli et problem. Illustrasjonsfoto

NÆRT HAVET: Fordi de fleste flyplassene i Nord-Norge ligger nært havet, trekker fuglene, spesielt måsen, raskt hit. Dét kan fort bli et problem. Illustrasjonsfoto

Artikkelen er over 4 år gammel

Måsene skaper trøbbel for flyplassene i Nord-Norge hele året, men nå forbereder lufthavnene seg på storinnrykk fra også andre fugler.

DEL

Det nærmer seg nemlig høst, og med det er det tid for trekkfuglene å røre på seg. Da er flyplassenes asfaltbelagte rullebaner et yndet stoppested.

– Det er vel varmt og godt for fuglene på den varme asfalten når sola har varmet den opp, men de bruker den også til å få i seg mat, forteller Thomas Mikalsen, som er operativ leder på Vadsø lufthavn.

Sjøfugl tar nemlig med seg skjell og kråkeboller fra fjæra som de fra høyden slipper ned på den harde asfalten. Det harde skallet knuses, og måsen kan enkelt få i seg havets delikatesser.

Flyene må vente

Flyplassene har rutiner på å fjerne fugl fra rullebanen før fly går inn for landing, men seinest lørdag formiddag måtte Widerøes fly ta seg en ekstra runde over byen i lufta mens bakkemannskapet jaget vekk fugl på flystripa.

– Vi sender ut bil for å jage dem, og holder ikke det spyler vi med brannslangen. Da letter de fort, forteller Mikalsen.

I Vadsø ligger flyplassen plassert mellom Navarsvannet og Langsmedvannet og sjøen, der Kibygrunna stadig byr på mye sei. Og måsen vet å ta for seg.

– Det ser ut til at måsen drar til vannene for å vaske seg etter å ha spist sei, og da ligger flystripa midt i krysninga, forteller Mikalsen.

Passasjerer skal ikke merke

Også i Porsanger skaper fugl hodebry. Her er gåsa hovedproblemet.

– Gåsa kommer i flokker på opp mot 100–150 stykker, så vi har våre rutiner for å holde de unna når flyene er i aktivitet, forteller lufthavnsjef Steinar Solheim ved Lakselv lufthavn.

Dersom et fly treffer en fugl under landing, må hele flyet kontrolleres av tekniker før det kan fly videre. Det kan ta tid.

– Så lenge vi klarer å jage vekk fuglene før fly skal lette og lande, merker ikke passasjerene fugleproblemet i det hele tatt, forteller Solheim.

Lader opp til høsten

I Alta forteller fungerende lufthavnsjef Jens-Martin Nerdal at den travleste fugletida er i vente nå.

– Våren og høsten er spesielt hektisk for fuglene her, så da passer vi ekstra på. Men vi har gode rutiner for å skremme vekk fuglene hele året, forteller han.

Alle flyplassene iFinnmark har vært i kontakt med, har tillatelse til å skyte fugler som blir et for stort problem, men oftest unngår man dette.

– Vårt hovedfokus er å prøve å skremme bort fuglene. Når ingenting annet hjelper, kan vi skyte. Menneskeliv og fly setter vi litt høyere på lista enn en måse, for å si det sånn, sier Nerdal.

Artikkeltags