Det er flere store endringer i Finnmarksløpet 2018 i forhold til løpet i fjor.

De største endringene er som følger:

  • Kautokeino er tilbake som sjekkpunkt i Finnmarksløpet for første gang siden 2001.
  • Den lengste klassen er økt fra 1.000 til 1.200 kilometer.
  • Starten på den lengste klassen er flyttet fra lørdag til fredag.

Kautokeino tok kontakt

– Vi opplevde utfordringer på de første etappene i veldig krevende områder i den lengste klassen – der det til tider var mye uvær, sier Arne Karlstrøm og viser til strekningen fra Jotka, forbi Skoganvarre, og over fjellene til Levajok.

– Vi var på utkikk etter andre løsninger da Kautokeino kommune tok kontakt for å bli med som sjekkpunkt igjen, sier Arne Karlstrøm til iFinnmark.

– Vi hadde ikke følt oss velkommen der på mange år, og nå ville de være med på laget. Dette fant vi ut at vi måtte hoppe på, og dermed blir Kautokeino første sjekkpunkt på FL-1.200, og vi slipper fjellene i starten, sier Arne Karlstrøm.

Også FL-500-klassen slipper turen over fjellene fra Levajok via Skoganvarre til Jotka på tilbaketuren.

– De slipper turen fra Levajok over Gaisene tilbake der det har vært unødvendig tøft for hunder og folk, sier Karlstrøm.

Tidligere start

Endringene i traseen for FL-1.200 medførte en lengre tur til Kirkenes og tilbake.

– Dermed måtte vi flytte starten av den lengste klassen fra lørdag til fredag kveld. Det løste igjen en annen utfordring, sier Arne Karlstrøm.

– Alta kommune holder på med utbygging mellom UiT og Alta sentrum, og det skaper utfordringer for oss både når det gjelder parkering og plass til alle hundespannene før start. Med start både fredag og lørdag så blir det mindre trykk på parkeringsbehov, sier Karlstrøm.

– Hva tror du publikum vil mene om at det i år blir start både fredag og lørdag?

– Jeg tror folk er klare for to starter, der den ene er på kvelden. Femundløpet har hatt start både på formiddag og kveld, sier han.

Lengre etapper

Et annet moment som vil kunne være utslagsgivende i de lengste klassene, er at det er enkelte lengre etapper.

– Vi har blant annet kuttet ut Sirma som sjekkpunkt i FL-1.200. Da blir det en etappe fra Varangerbotn til Levajok, og det blir spennende å se hvordan det vil slå ut. Også i FL-500 er det lengre strekninger på etappene, sier Arne Karlstrøm som i år stiller i Finnmarksløpet for 20. gang.

– Målet er først og fremst å fullføre, sier han.