Gå til sidens hovedinnhold

– Kanskje var Felix Tschudis stamfedre luta lei av at Napoleon Bonaparte herjet med russerne, og derfor vandret nordover etter at krigene var over

Artikkelen er over 5 år gammel

Det skriver redaktør Eilif Aslaksen i ukesluttlederen hvor han forteller litt om hvem Felix er.

EILIFS UKESLUTT Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Så er han den store helten – igjen. Gutten med gullbuksene som en del mennesker i Kirkenes har kalt ham. Vi snakker om Felix Henry Tschudi. Fredag møtte han blant annet ordfører Rune Rafaelsen for å informere om planene sine for gruva som han kjøpte for 78 millioner kroner.

Hvem er denne mannen som bruker pengene sine i Sør-Varanger? Hva er egentlig planene hans?

Felix – la oss være på fornavn med ham på samme måte som lederen i Nordens Klippe, Henning Bråten er det – ble født 22. januar 1960. Han er gift med Ragnhild Astrup Tschudi, og sammen har de to barn. Datteren deres heter Edle, og sønnen? Ja, selvfølgelig ... Felix; Henry Felix for å bruke begge navnene. Og dette er et navn som har lange og ikke minst rike tradisjoner. Faren til den nygammelferske gruveeieren i Kirkenes het også Henry Felix Tschudi, og var født i 1926. Dette er opplysninger som finnes på nett, og ikke på hvilket som helst nettsted: Eidsvollsmennenes etterkommere!

Det er egentlig ikke rart kirkenesværingene er på fornavn med den fransk-, tysk- og engelsksnakkende 56-åringen som bor i Biskop Grimelunds vei 11 på Vinderen i Oslo. Helt siden på midten av 1990-tallet har han vært mer enn middels interessert i Øst-Finnmark og nordområdene. Felix var i gang med det som etter hvert fikk samlebegrepet nordområdepolitikk, lenge før det egentlig kom på den politiske dagsordenen. Han så allerede da mulighetene for å gjøre det han er god til: Tjene penger. Felix er blitt kjent med Kirkenes, og Kirkenes er blitt kjent med ham. Og nå vil han fortsette sitt nærvær.

Etternavnet Tschudi stammer etter sigende fra Sveits. I en artikkel fra Dagens Næringsliv 23. januar 2008 heter det at slekta kom til Norge etter napoleonskrigene i 1815. Kanskje var Felix Tschudis stamfedre luta lei av at Napoleon Bonaparte herjet med russerne, og derfor vandret nordover etter at krigene var over? Tschudi-slekten måtte allerede da ha vært innflytelsesrik ettersom den kan kobles til Eidsvollsmennenes etterkommere.

Felix tok sin økonomiutdanning i London, og tok etter hvert over familiefirmaet Tschudi Shipping Company AS. Dette er bare et av selskapene med Tschudi-navn. Driftsinntektene for disse selskapene var i 2014 på tilsammen 126.782.000 kr. Det samlede resultatet for selskapene ble 49.001.000 kr. Bare to av selskapene hadde røde tall, men til gjengjeld var Tschudi Mining Company AS´ resultat på minus 69.740.000 kr. Dette er altså en mann som er vant til å hanskes med store beløp. Ifølge fjorårets skattetall har Felix en formue på over 246 millioner kr. I 2010 var han en av få nordmenn på Lloyds List over de 100 mest innflytelsesrike personene i skipsfartsnæringen internasjonalt. Felix var nummer 100.

«Så tok han de fem brødene og de to fiskene, løftet blikket mot himmelen og bad takkebønnen ...».

Salige Markus beskriver videre hvor greit det gikk å mette 5000 mennesker med bare fem brød. Like lett gikk det ikke for Felix som også satset på brød. I 1996 startet han Pomor Plus AS, og målet var å mette titusenvis av mennesker på Kola. «Hver dag ruller det ut 2000–3000 brød fra bedriften», skriver Dagens Næringsliv sommeren samme året. Det hele ender imidlertid med fiasko. Likevel tok ikke dette vekk lysten på det spennende området i øst. Felix har hele tiden siden brødstuntet holdt fokus på østover.

Historien om Markus sitt brød er også en slags parallell til Felix' forretningsfilosofi: Kjøpe billigst mulig og håpe på at kronene yngler. Det er nettopp det han gjør nå igjen. 78 millioner kroner bruker han på å kjøpe konkursboet. Forrige gang, i 2006, kjøpte han området for 102 millioner kr. Verdien økte betraktelig, men på grunn av blant annet sviktende malmpriser, forsvant verdiene og så kom 18. november 2015: Konkurs.

Apropos konkurs. Ikke alle selskapene Felix har vært involvert i har gått like bra. I oversikten til Visma kan vi se at sju konkurser, og noen av selskapene er også tvangsoppløst.

Nå er malmprisene på vei oppover igjen, og det kan igjen bli lønnsomt. Hvis det skjer og prisene holder seg, er det gløden i shippingmannen Felix som da garantert tennes. Allerede en septemberdag i 2010 testet han en ny mulighet. Da ble 41.000 tonn jernmalm fra Sydvaranger lastet om bord i M/S Nordic Barents. Skipet seiler farevannene nord for Russland og er det første som tar det i bruk for kommersiell frakt til Kina. Nordøstpassasjen er åpnet. Til Nordlys sier Felix den gang:

– Sjøruten som går videre til Asia har ikke vært økonomisk forsvarlig. De avgjørende faktorene er at kostnadene ved gjennomseiling har gått ned, hvilke type skip som er tilgjengelig og prisene på produktet som fraktes.

Trolig er det her Felix øyner mulighetene for at «småpengene» han nå bruker, skal gi inntekter. Og han er tålmodig, Felix. I Kirkenes i går sa han:

– Man har følelsesmessig tilknytning og kjenner menneskene. Lokalt eierskap betyr utholdenhet til å orke. Jeg håper vi får dette til.

Uansett blir det interessant å følge med hva gutten med gullbuksene gjør i tiden som kommer.

Kommentarer til denne saken