Tusen takk for at dere vil ha oss!

SENDER OVERALT: Ved hjelp av produksjonsbilen, kan iFinnmark sende direkte fra hele fylket. Dette bildet er tatt i Kjøllefjord i forbindelse med bolystuka før sommeren. I bilen ser vi redaktør Stian Eliassen.

SENDER OVERALT: Ved hjelp av produksjonsbilen, kan iFinnmark sende direkte fra hele fylket. Dette bildet er tatt i Kjøllefjord i forbindelse med bolystuka før sommeren. I bilen ser vi redaktør Stian Eliassen. Foto:

DEL

MeningerTusen takk alle sammen! iFinnmark ble denne uken kåret til årets mediehus blant Amedias 64 mediehus rundt om i Norge. Det var i år syv kandidater til prisen: Avisa Nordland, Telemarksavisa, Glåmdalen, Tønsberg Blad, iFinnmark, Halden og Moss Avis.

iFinnmark er mediehuset som samler Finnmarken og Finnmark Dagblad under samme paraply. Siden lanseringen 18. februar 2015, har vi jobbet hardt for å tilby lokalt innhold fra hele fylket til våre abonnenter. I tillegg jobbes det iherdig i Finnmarksposten, som selv kom med egen nettavis i desember i fjor, og har hatt 76 prosents abonnentsvekst siden da.

Derfor er vi veldig stolte over å ha fått denne utmerkelsen i meget tøff konkurranse med noen av Norges beste mediehus. Og til syvende og sist er det dere som lesere og abonnenter som har vært avgjørende for at vi har lyktes. Dere har gitt oss muskler til å drive med innovasjon og utvikling, og vi føler selv at vi i dag kan få til det aller meste.

I begrunnelsen sin har juryen konkludert med at prisen går til oss i Finnmark for arbeidet med å skape et førstevalg i Finnmark for lokalt innhold. Juryen skriver at iFinnmark har skapt en felles møteplass fra Vardø i øst til Øksfjord i vest, og har bundet fylket sammen til ett medierike på en måte ingen før har klart.

Videre trekkes iFinnmark fram som et innovativt verksted som målbevisst og uredd har utviklet nye tjenester, vist vei for andre aviser og kan vise til resultater som inspirerer andre til å ta djerve grep. Juryen skriver at det ikke er noe mediehus i Amedia som har en større andel heldigitale abonnenter, og satsingen som lokal allmennkringkaster innen video trekkes også frem. Så også gode økonomiske resultater etter mange tøffe år. «iFinnmark er et lite mediehus, men et mediehus det er grunn til å se opp til, og som er en fortjent vinner av prisen som Årets Mediehus i Amedia», heter det i begrunnelsen.

Så hva betyr egentlig dette for dere som lesere og abonnenter av iFinnmark, Finnmark Dagblad og Finnmarken? Det viktigste er kanskje vissheten om at vi strekker oss langt for å lage det innholdet dere vil ha. Vi er et lite mediehus på til sammen 22 redaksjonelle medarbeidere som skal produsere journalistikk hver eneste dag. Vi skal tilby fortløpende nytt og godt innhold på nettstedet iFinnmark, og vi skal gi ut to papiraviser fire dager i uka.

Men i tillegg gjør vi altså det vi kan for å tilby dere nye produkter. Vi har bygget en produksjonsbil som gjør det mulig for oss å lage direktesendinger fra hele fylket. Denne uka har vi for eksempel vært på plass i Berlevåg i forbindelse med Finnmark fotballkrets bolystuke. Tirsdag snakket vi med folk på direkten da sentrum var fylt opp med tilskuere og deltakere til hundeutstilling, truckkjørerkonkurranse og fiskebollesuppesmaking.

Onsdag tok vi med oss bil og storskjerm til stadion for å sende fotballkampen mellom Berlevåg BK og Varanger BKs jenter 13-lag direkte. På denne kampen ble det satt nasjonal publikumsrekord i jenter 13-klassen, med hele 345 personer som møtte opp. Vi er glade for at vi kan bidra til at denne opplevelsen når ut til flere.

Det er ikke alltid det går smertefritt, nettopp fordi vi er et lite mediehus som satser stort. Under onsdagens fotballkamp skulle vi ha tre kameraer i sving: Et kampkamera, et blant publikum og en drone. Vi skulle også vise bildene på storskjerm, og produsere det hele i bilen. Til slikt trengs det strøm, og da aggregatet sviktet, så det lenge mørkt ut for den sendingen vi hadde sett for oss. Men takket være gode hjelpere i Berlevåg, fikk vi det hele i full drift 20 minutter inn i kampen, vi kunne pause reserveløsningen og gi skikkelig gass.

KAOS BAK KULISSENE: Direktesendingen til iFinnmark på storskjerm ble utsatt med noen minutter, grunnet en aggregat som streiket. På bildet er Odd-Marcus Grøtte Pedersen og Daniel Sivertsen.

KAOS BAK KULISSENE: Direktesendingen til iFinnmark på storskjerm ble utsatt med noen minutter, grunnet en aggregat som streiket. På bildet er Odd-Marcus Grøtte Pedersen og Daniel Sivertsen.

En liknende utfordring fikk vi under Arctic Race, da bilen ikke hadde nok strøm. Løsningen ble å feste et aggregat på taket, slik at vi var rustet til å treffe folk langs løypa time etter time.

For oss illustrerer dette den ståpåviljen som preger iFinnmark. Det er evnen til å tenke nytt og finne løsninger som gjør at vi kan hevde oss helt i toppen i et stort mediekonsern.

I tillegg er det selvsagt våre eminente ansatte som er nøkkelen. Vi har dyktige folk i alle ledd, og veldig mange av våre journalister kunne spasert rett inn i VG-redaksjonen og fått seg jobb, så gode er de. Dedikerte ansatte som ikke er redd for utvikling og å prøve nye ting er selvsagt også en stor del av suksessen.

Å drive mediehus i Finnmark er tøft, med et begrenset næringsliv og langt mellom folkene, og det er beinhardt arbeid hver eneste dag.

Vi lover imidlertid å fortsette den gode jobben fremover og videreutvikle produktene. Vi lover masse godt innhold, nye serier og nye videokonsepter. Her kan vi avsløre at det vil komme mye spennende utover høsten og vinteren. I tillegg skal vi gjøre tekniske viderutviklinger av arkivet vårt, slik at vi på en enda bedre måte skal gjøre det enklere for dere som abonnenter å søke i alt innhold tilbake til 1913.

Tusen takk for at dere gjør det mulig.

Artikkeltags