Skulle reise til Jamaica – ble stuck i Vadsø etter forsinket fly fra Tromsø

FORSINKET: Da flyet ikke gikk fra Vadsø til Kirkenes fredag kveld, måtte ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken ta kvelden hjemme i stedet. Da så det mørkt ut for ferieturen til Jamaica, ettersom flyet videre fra Oslo gikk lørdag morgen – mange timer før første mulige avgang fra Vadsø ville være fremme på Gardermoen.

FORSINKET: Da flyet ikke gikk fra Vadsø til Kirkenes fredag kveld, måtte ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken ta kvelden hjemme i stedet. Da så det mørkt ut for ferieturen til Jamaica, ettersom flyet videre fra Oslo gikk lørdag morgen – mange timer før første mulige avgang fra Vadsø ville være fremme på Gardermoen. Foto:

Uavhengig av om kanselleringer skyldes været eller tekniske problemer, får de sure konsekvenser for dem som rammes.

DEL

Meninger– Da har vi en melding til de av dere som skal til Kirkenes og videre til Oslo. Det blir dessverre ingen avgang i dag. Dere vil bli booket om til første mulige fly.

Det er en fredagskveld i november, og på Vadsø lufthavn har ventende passasjerer ant at det er trøbbel i gjære. Egentlig skulle Widerøes avgang mot Vardø og Kirkenes vært i lufta for en stund siden, men flyet er forsinket fra Tromsø, nå begynner det å haste dersom SAS-maskinen til Oslo skal nås. Fram til nå har vi som sitter her, pustet relativt rolig, vi har vært med på forsinkelser før, vi vet at flyet ofte hopper over Vardø dersom det er dét som må til for rekke osloflyet.

Men ikke i dag.

Flyet kommer til Vadsø, men det kommer for seint, oslopassasjerene vil ikke rekke flyet sitt etter stoppet i Vardø og flygingen blir dermed kansellert. Ikke for dem som skal til Vardø, til Kirkenes eller helt til Tromsø, men for oss som skulle til Oslo, blir ikke fredagens reise lenger enn bilturen tur-retur flyplassen.

Den siste tiden er det mange som har fått lignende beskjeder på flyplassene i Finnmark. I høst skrev iFinnmark en rekke artikler om de mange kanselleringene til Widerøe. Bare i september hadde selskapet 149 kanselleringer.

Denne uka er det tåke som har gjort at maskiner ikke har landet i Kirkenes, og forrige uke skapte vinden trøbbel blant annet i Hammerfest. Og selv om alle er enige om at ingen kan gjøre noe med været, er det frustrerende for dem som blir fanget i kaoset.

Kompisene Paul Montgomery og Barry Moor fra Storbritannia, for eksempel, som fryktet drømmen om å reise med hurtigruta skulle gå i vasken da flyet landet i Lakselv i stedet for Kirkenes (men som heldigvis endte opp med å bli fraktet til Båtsfjord for å rekke båten der). Småbarnsfamilien Stabell fra Hesseng, som fikk en 16 timers lang hjemreise fra Bergen. Eller de to som risikerte å miste forbindelsen videre til Filippinene da flyet fra Hammerfest ikke gikk.

I det hele tatt: Hver flyavgang er stappet full med personlige historier som blir endret i takt med reisen. Hver passasjer har sin grunn for hvorfor det ble akkurat denne flygingen, kanskje er det et møte, en bursdag, et jubileum, en dåp, et bryllup eller en begravelse som skal nås.

For min del var det en ferie.

Ja, da flyet mitt fra Vadsø til Kirkenes ble kansellert, og jeg heller ikke kom med kveldsflyet fra Kirkenes til Oslo, da startet ballen å rulle. Det vil si, det var det den ikke gjorde.

For fredager er ingen god dag å bli flyfast i Vadsø på. Første mulige avgang kommer nemlig ikke før lørdag formiddag, og det flyet skal til Tromsø, der er det flere timers ventetid før osloflyet, som lander på Gardermoen rundt 17:30.

Da hadde flyet mitt til Miami gått for over ni timer siden.

Flyet til Miami gikk faktisk omtrent klokka 8 om morgenen, én time før kundeservice hos SAS åpner for oss som ikke er gull- eller diamantkunder. Og ettersom kundeservice også var stengt fredag kveld da flyet ble kansellert, er det ingen i flyselskapet som vet hvorfor jeg ikke dukket opp til ombordstigning.

Konsekvens: Alle billetter kansellert.

Der jeg for et døgn siden hadde billett til Miami, videre til Jamaica, retur til Miami og hjem via New York til Oslo, har jeg nå ingenting, sett bort ifra en venninne som er vel om bord på vei over Atlanteren.

Selvfølgelig må jeg følge etter.

Men det koster, jeg må kjøpe nye flybilletter, nå går reisen fra Oslo til Frankfurt og videre til Toronto, der må jeg ha en overnatting før neste fly til Montego Bay på Jamaica dagen etter. Jeg må også ha ny billett til Miami der vi skal være i fire dager, og retur hjem til Oslo, nå går reisen via Lisboa.

15.000 kroner senere er ferien på nytt spikret, til slutt ankommer jeg destinasjonen min i Karibien omtrent to døgn senere enn jeg skulle.

Det er ikke verdens undergang, og i etterkant har forsikringsselskapet dekket en del av summen, og Widerøe kompensert for kanselleringen. Ekstraregningen har krympet til omtrent en tredjedel av den opprinnelige, og det lever jeg godt med, jeg vet jeg er heldig som tross alt kunne reise på ferie.

Det er ikke synd på meg.

Men likevel. Det er frustrerende og fortvilende når det står på.

Når man egentlig skulle vært et annet sted. Når man ikke kan gjøre noe fra eller til for å påvirke situasjonen. Når man ikke får komme gjennom på linjen til kundeservice, når man ikke får hjelp, ikke får svar.

Når man frykter at bursdagen, bryllupet, begravelsen må gå sin gang uten at man får være til stede.

Da må flyselskapene tåle sinte passasjerer. Og de må gjøre sitt beste for å hjelpe dem. Å holde telefonlinjene åpne for flere enn gull- og diamantkunder på ukurante tidspunkt, vil være et godt sted å starte.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags