«Hva får en voksen sjåfør til å kjøre i 80 ved barneskolen i 30-sonen?»

TATT: Mannen i 30-årene ble stoppet av politiet da han kjørte i 82 kilometer i timen i 30-sonen i Vadsø.

TATT: Mannen i 30-årene ble stoppet av politiet da han kjørte i 82 kilometer i timen i 30-sonen i Vadsø. Foto:

Dersom målet er å få bukt med uvettig kjøring, kan man ikke kjøre som en idiot selv, skriver ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken.

DEL

UKESLUTT«Vadsø, UP har hatt fartskontroll, førerkortbeslag/anmeldelse for å ha kjørt i 82 km/t i 30-sonen ved Vadsø skole.»

Da den twittermeldingen tikket inn fra politiet torsdag forrige uke, ble jeg umiddelbart sint. Ikke bare hadde en person kjørt mer enn 50 kilometer i timen for fort i en 30-sone, en fartsgrense som stort sett settes i tettbebygde boligstrøk der myke trafikanter også skal ha trygg plass. Denne sjåføren hadde at på til tråkket ekstra på gassen i veien som går forbi innkjørselen til byens to grunnskoler, her er barn og ungdom fra seks til femten år samlet hver dag, her går og sykler de, noen ganger kanskje uten å se seg for.

Hva kan da skje om bilene i gaten utenfor holder 80 kilometer i timen, og ikke 30?

Heldigvis var politiet på plass denne dagen. Operasjonsleder Bjørn Tormod Syversen kunne fortelle til iFinnmark at politiet betraktet hendelsen som alvorlig.

«Sånt gir ubetinget fengselsstraff. Førerkortet blir inndratt for lang, lang tid, og førerprøven må tas på nytt,» fortalte han.

Dermed er denne sjåføren luket ut fra trafikken i overskuelig framtid, og godt er det. Forhåpentligvis fører reaksjonen også til at andre tenker seg om en ekstra gang før de velger å kjøre for fort.

Men nyhetsbildet de siste månedene tyder på at det er et langt lerret å bleke, og man må starte tidlig. Over hele fylket har nemlig helt ferske sjåfører tirret på seg naboer på grunn av råkjøring med moped og firehjulinger. I løpet av sommeren og høsten har politiet jevnt og trutt meldt om råkjøring i Vadsø, Kirkenes, Hammerfest og Alta. I sistnevnte by har innbyggeren Kyrre Vidar Simonsen beskrevet situasjonen slik:

«Alt fra kjøring over lange strekk på gangveien, til å kjøre tulling på veien nedenfor der jeg bor. Det er daglig at det skjer, både på kvelden og på dagen. Uten lys, uten skilt og med trimsett. Jeg har også sett at de kjører side om side en hel gjeng og skaper farlige situasjoner i trafikken. Sperrer trafikk har de også gjort. De kjører helt idiot.»

I Vadsø har politiet blitt nedringt av beboere som holdes våkne av mopeder i gatene. Ifølge politiet er det mange som kjører med trimmede motorer og uten beskyttelse, noe som har ført til ekstra bekymring for trafikkoordinator Torbjørn Holm i Finnmark politidistrikt.

«Vi har ingen å miste. Enkelte kjører i treningsbukse og joggesko, uten ryggskinne og polstring. Med trimmede mopeder kan farten bli høy og skadene store. Det er lett å tenke det skjer ikke meg når det dreier seg om ulykker, spesielt blant ungdom. Dessverre stemmer det ikke, og det er bare et spørsmål om tid før noen blir skadet om dette fortsetter,» uttalte han til iFinnmark i slutten av juli.

Også i Kirkenes har politiet hyppig meldt fra om uvettig kjøring, for eksempel med følgende twittermelding 9. september i år: «Hesseng: Mopeder fri eksos, bøyde skilt, uten hjelm, stor fart Hesseng og E6 mot Høybuktmoen.»

En ting er at denne kjøringen er irriterende for alle som er vitne til den, alle som holdes våkne på kveldstid av rusende motorer utenfor husveggene. Men det viktigste er like fullt det faktum at denne kjøringen utgjør en stor fare både for sjåføren selv og for medtrafikantene.

Så hvordan skal man få dem til å stoppe?

I Vadsø valgte hotelldirektør Frode Fjerdingøy å ta opp problemet direkte med ungdommen som brukte parkeringsplassen utenfor hotellet hans som lekeplass nattetid. I tillegg delte han en video på sosiale medier, der han fortalte hvordan bråket potensielt kunne føre til at han mister gjester. Etterpå kunne han fortelle at strategien virket.

«Jeg mener ungdommen fortjener å bli møtt med forståelse. De aller fleste skjønner situasjonen vår godt. Jeg tror man kommer lenger med dialog i stedet for å kalle dem håpløs ungdom. Alle har vi selv vært unge,» sa han til iFinnmark.

Ungdommen selv kan fortelle at det ikke er alle som tar denne metoden i bruk. Da iFinnmark møtte en gjeng 16–17 år gamle sjåfører i Kirkenes, kunne én av dem fortelle denne historien:

«For ikke så lenge siden var jeg ute og kjørte mens en venninne satt bakpå. Da tror jeg noen hadde vært og herjet i den gata før vi kom kjørende. Plutselig dukker det opp en bil, og sjåføren var veldig sint. Han kjørte over i motsatt kjørefelt, der vi var, og tvang oss ut i grøfta. Da vi var i ferd med å forsøke å komme oss forbi langs grøfta, åpnet han opp døra i siden på oss. Da hadde ikke vi gjort noe på forhånd.»

Det burde være unødvendig å si at heller ikke dette er en holdbar oppførsel i trafikken. Dersom målet er å få bukt med uvettig kjøring, kan man ikke kjøre som en idiot selv.

Derimot kan man ta kontakt med politiet når man ser kjøring det er verdt å reagere på. Foreldre til ungdom med moped eller firehjuling, kan selv ta praten med sine unge lovende, og sørge for at de forstår det ansvaret de har blitt til del når de har fått tillatelse til å være en del av trafikken. Det handler ikke om å være kjip og vanskelig overfor ungdom som vil ha det gøy. Tvert imot handler det om å gi dem muligheten til å ha det gøy resten av et langt liv, uten egne eller andres skader på samvittigheten.

Heldigvis fins det ting som tyder på at tilværelsen kan se lysere ut i framtiden.

Det var fint å se at ungdommen selv var i aksjon da skolene i Vadsø skulle ta tak i trafikkaoset som oppstår utenfor hver eneste morgen. Her er det etablert soner der elevene skal slippes av, men få benytter seg av dem. I stedet kjører de helt fram til bygningene, og lærerne beskriver situasjonen som oppstår som «helt texas».

At elevene selv tok oppgaven med å informere foreldrene om hva som er riktig kjøremønster ved skolene, lover godt for framtidens trafikanter.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags