Etter 30 år med scooterkjøring til hytta, får skiklubben nei. Det strider mot all fornuft

STENGT: Inntil videre holdes Skihytta i Vadsø stengt, fordi skiklubben ikke har fått dispensasjon til å frakte proviant med scooter langs skiløypa.

STENGT: Inntil videre holdes Skihytta i Vadsø stengt, fordi skiklubben ikke har fått dispensasjon til å frakte proviant med scooter langs skiløypa. Foto:

DEL

MeningerJeg husker mitt første møte med Skihytta. Det var vinteren 2012, min første ordentlige vinter i Vadsø, nå hadde det vært stabilt kaldt lenge, det ble sagt det var for kaldt til å gå til skihytta, men venninnen min og jeg skulle være hytteverter i åpningshelga, vi kledde på oss hodelykt og pelslue og ullundertøy og fulgte skiløypa inn til en frossen hytte i tjue minus.

Heldigvis hadde noen vært der oppe før oss. Nærmere bestemt Vadsø skiklubb. Litt tidligere på dagen hadde hytteansvarlig fraktet ved, vann og proviant opp med scooter, han hadde fyrt litt i ovnen for å få lunk i veggene, vi bruker kvelden på å fyre mer, vi legger kubbe etter kubbe etter kubbe i ovnen i håp om å kunne ønske frosne skiløpere velkomne i en temperert stue dagen etter.

Om det kommer noen, da. For er det egentlig noen som går på ski i minus tjue?

Den helgen var det seks. Tre av dem så ivrige at de snudde uten å komme inn, bare én av de tre andre vil ha svelene vi hadde stekt opp. Resten spiste vi selv.

LES OGSÅ: Å være hyttevert i frosten

Siden har det blitt mange sveler på skihytta, ikke som hyttevert, men som gjest, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tatt på meg skiene i Fossen, tatt veien om Røde Kors eller Silstadhaugen, tatt en pause på Skihytta, gått videre til 345 eller gått hjem. Det har blitt mange. Og som regel er det langt flere besøkende enn seks på en dag, skiløperne kommer både fra Vadsø og Vestre Jakobselv.

Derfor er det trist at skiklubben nå har problemer med å åpne hytta for sesongen. Tidligere i vinter har det vært for lite snø på fjellet til å kjøre løype, men etter de siste ukenes snøfall var planen å heise vimpelen for første gang denne helga.

Så kom brevet fra kommunen, der skiklubbens søknad om dispensasjon til å kjøre scooter langs skiløypetraseen avslås. Ifølge skiklubben har de operert på samme måte i over 30 år, de har fraktet ved, vann og proviant opp til hytta fra lageret på skistadion i Fossen. Nå sier kommunen nei. I vedtaksbrevet begrunnes avslaget slik:

«Det er kun i unntakstilfelle kommunen kan gi tillatelse, det beror på et forvaltningsmessig skjønn. Ved denne vurderingen skal behovet for transport vurderes mot mulige skader og ulemper for natur og mennesker i forhold til et mål om å redusere motorferdsel til et minimum. Forhold som er tatt med i begrunnelsen er spor i terrenget, støy og forurensing, og hvor sårbart området er for konflikter som kan oppstå i forhold til andre interessegrupper og naturmiljø».

LES OGSÅ: Har kjørt scooter hit i nærmere 30 år, men nå sier kommunen nei: – Skihytta holdes stengt

Det er en begrunnelse det er vanskelig å forstå, all den tid det allerede er motorisert ferdsel langs den aktuelle traseen. De første turene foregår sporsettingen nettopp med scooter, før grunnlaget er godt nok for løypemaskinen. Skiklubbens scooter har pleid å kjøre i kanten av skiløypa, og sånn sett ikke satt stort flere spor i terrenget enn dem som er der fra før – store deler av traseen følger jo også den godt etablerte sommerstien som for lengst har satt sitt avtrykk i naturen. Og potensielle interessegrupper scooter kan komme i konflikt med, er først og fremst skiløperne, altså dem som i størst grad setter pris på en åpen skihytte.

Så er det selvfølgelig sånn at én ting er fundamentalt annerledes nå sammenlignet med de 30 tidligere årene, nemlig scooterløype nummer 13. Der det før bare var merkede scooterløyper på østsiden og vestsiden av Vadsø, har kommunen nå fått en som også kobler løypenettet sammen fra Betongstasjonen i øst til Viinikka i vest. Underveis passerer løypa også Skihytta med noen hundre meters avstand. Vadsø kommune mener det er denne løypa skiklubben må benytte seg av.

Man kan spørre seg hvorfor dette er problematisk for skiklubben.

Det burde også kommunen ha gjort før søknaden ble behandlet og før det forvaltningsmessige skjønnet skulle utøves. Skiklubben har nemlig et helt plausibelt svar.

«Det er en løype som starter langt fra der skiklubben lagrer snøscooteren, oppbevarer utstyr og mellomlagrer proviant som skal fraktes opp til skihytta. Det er ikke praktisk mulig for Vadsø skiklubb å benytte løype 13 slik klubben er organisert i dag, og slik vi alltid har drevet skihytta. Det er viktig for oss å kunne kjøre opp til skihytta på en enkel måte, slik vi har gjort siden 1985. Å henvise oss til løype 13 gjør vårt arbeid mye vanskeligere, mye mer tidkrevende og ikke minst mye dyrere,» har skiklubbens leder, Andreas Rystrøm, uttalt til iFinnmark tidligere denne uka.

ALTERNATIV: Vadsø kommune mener skiklubben må bruke scooterløype 13 for å komme seg til Skihytta. Det er ikke like enkelt, mener skiklubben selv.

ALTERNATIV: Vadsø kommune mener skiklubben må bruke scooterløype 13 for å komme seg til Skihytta. Det er ikke like enkelt, mener skiklubben selv. Foto:

Her er det viktig å huske på at skiklubben baserer all drift på frivillighet. Det er ingen som får betalt for å bruke egen fritid på å utstyre hytta for helgas trimmere, dette er oppgaver som løses ut av idealisme begrunnet i ønsket om at det skal være godt å bo i Vadsø.

Det er verdt å nevne at det er det samme ønsket som lå til grunn da en annen gruppering av vadsøværinger tok initiativet til den nevnte scooterløype nummer 13. Også det handlet først og fremst om bolyst, og om å gjøre det enklere å ferdes i kommunen vinterstid.

«Når 80 prosent av kommunen er del av en nasjonalpark, bør man kunne møtes på midten for å avgjøre hva man gjør med de resterende 20 prosentene. Jeg og andre som har vært for denne scooterløypen, jobber for et friluftsliv for alle, både scooterkjørere, skiløpere og hytteeiere,» uttalte Per Marius Øyen til iFinnmark i november i fjor.

LES OGSÅ: – Det er snakk om ti minutter med bråk på en skitur med flere timer stillhet

Da hadde han ventet lenge på å få en endelig avklaring på om løypa hadde livets rett eller ei. For innvendingene, protestene og klagene underveis var mange, og til slutt var det Fylkesmannen i Nordland som måtte få det avgjørende ordet på grunn av inhabilitet i Finnmark. Her ble klagene i fjor forkastet, og i år kan løypa åpne som i fjor.

Det er forståelig at hytteeiere som får løypa tett på i et landskap der de tidligere har vært alene, har ytret sin motstand. Det er forståelig at de er kritisk til støy, og når enkelte av eierne forteller om scooterkjørere som ikke holder seg til løypa, men i stedet suser forbi tett inntil hyttehjørnet der både barn og hund oppholder seg, da er det grunn til bekymring.

Men akkurat det handler jo om god, gammeldags folkeskikk, om å ta hensyn til omgivelsene og om å følge lover og regler.

Selv mener jeg det viktigste må være at folk kommer seg ut, uavhengig av om man foretrekker ski, truger, sykkel eller scooter. Frisk luft gjør godt for alle, uansett hvordan man velger å hente den. Og jeg tror det er plass til alle, at scooterkjørerne og skiløperne må kunne eksistere side ved side, og ikke minst så når den nevnte løypa tross alt bare krysser skisporet ett sted.

I alle tilfeller er løypa vedtatt og en realitet alle må forholde seg til, uavhengig av hva man mener om den. Det er resultatet av en langvarig byråkratisk og politisk prosess, som myndighetene har konkludert med at har vært godt nok.

Selv mener jeg det viktigste må være at folk kommer seg ut, uavhengig av om man foretrekker ski, truger, sykkel eller scooter. Frisk luft gjør godt for alle, uansett hvordan man velger å hente den.

Ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik

Da er det opp til oss som bor her å respektere andres gleder og preferanser og verdier. Om å vise storsinn.

Det gjelder Vadsø kommune også.

Motorferdselloven og den tilhørende forskriften for bruk av motorkjøretøyer i utmark åpner for skjønnsmessig vurdering av søknadene som kommer inn. Selv om lovverket er strengt og skal forvaltes rettferdig, må det være lov å bruke fornuft.

I denne saken tilsier all fornuft at det må gå an å kjøre skuter langs sporet en annen skuter eller løypemaskin allerede har laget. Noe annet er ren idioti. Ikke bare det, det vil også gjøre et kraftig innhogg på bolysten for mange i Vadsø. Og la oss være ærlige: Det er vel ikke det kommunen trenger akkurat nå.

Anniken Renslo Sandvik

Ansvarlig redaktør, Finnmarken

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags