NRK Alta, avdeling Facebook

Artikkelen er over 2 år gammel

NRK Finnmark har tatt store steg mot å bli en tungt bemannet desk i Alta som sitter og skriver såkalte «klikksaker» og lager videoer for publisering på Facebook i konkurranse med Altaposten, iFinnmark eller Sør-Varanger Avis.

DEL

UKESLUTT Norsk rikskringkasting får sterk kritikk for å gå i kamp mot de kommersielle mediene. Kritikken tar for seg at NRK, med 5,7 milliarder i statlig finansiering, spenner krokfot for medieaktørene som er avhengig av brukerinntekter for å overleve. Reaksjonene er forståelig. Den statsfinansierte giganten går regelrett i konkurranse med de kommersielle mediene - i flere kanaler. Det aller mest provoserende er at NRK bygger opp om den amerikanske giganten Facebook, ved å gi bort innhold. Ofte er dette innhold som kommersielle medier, som ikke er fullfinansiert av staten, er nødt til å ta betalt for.

Mens andre medier står med «mediekrisa» opp til livet, og jobber med omstilling for å finansiere journalistikken, så går altså NRK rundt med lommene fulle av lisenspenger og deler ut det som tradisjonelt har vært avisenes kjerneprodukter - helt gratis. Det er konkurransevridende, og det undergraver åpenbart andres forretningsmodell. For mediene er det ikke nok å kjempe mot de amerikanske gigantene Google og Facebook, nå skal vi altså knekkes med våre egne skattepenger.

Eksemplene er mange. Blant de ferskeste er NRKs sak om nakenhunder som reddes fra steinheller av brannkorpset i Alta, og skjærene som stjeler golfballer fra en golfbane i Alta. Begge disse sakene ble dekket av regional- og lokalmedia, men NRK så altså anledningen til å lage «gratisutgaver» som til slutt ender med å bli butikk for den amerikanske giganten Facebook. Er det dette lisenspengene skal gå til å finansiere? Er dette en viktig del av samfunnsoppdraget til NRK?

Hvor er de store sakene, de historiske dyptpløyende reportasjene og de gjennomarbeidede programmene som kan tilføre kunnskap, øke forståelse og bidra til samfunnsdebatt? Når skal NRK Finnmark prioritere å gå i dypden? Det hadde vært fint om vi tok feil, men sett utenfra virker ikke dette som å være retningen. Ved hovedkontoret i Alta bemannes det en desk som etter det vi kjenner til skal ha opp mot 15 medarbeidere. Er dette rigget for å konkurrere ut de lokale mediene i fylket med kjappe nyhetssaker med skattepengene som våpen? Vil man knekke mangfoldet fullstendig å stå igjen med kun NRK igjen som nyhetsformidler til slutt?

Totalt har NRK Finnmark over 30 journalister og deskmedarbeidere i fylket. De aller fleste av disse på hovedkontoret i Alta. Til sammenligning har Finnmark Dagblad, Finnmarksposten og Finnmarken til sammen 21 redaksjonelle årsverk, fordelt på hovedkontorene i Hammerfest, Honningsvåg og Vadsø og lokalkontorene i Sør-Varanger, Alta og Lakselv. Våre folk lager papiravis, nettavis, reportasjer og videoinnhold.

For å kunne fortsette med dette må vi ta betalt. Vi er ikke så kravstore, men det er åpenbart at både lønninger og andre kostnader må dekkes inn. Så ser vi på NRK, som har ressurser andre bare kan drømme om, som i stedet for å komplementere øvrige medier, bruker sin heldige stilling og store ressurser på å forsøke å utkonkurrere de lokale mediene og på sikt drepe mangfoldet. Det er ikke spesielt konstruktivt og heller ikke fremtidsrettet.

Også lønnsbetingelsene har blitt et tema, der det hevdes at lønningene heves i kampen om medarbeidere. John Arne Markussen, finnmarking og redaktør i Dagbladet, tok denne uka bladet fra munnen. Helt riktig påpeker han at NRK ikke trenger å bekymre seg for inntektslinjene. Gjennom å heve lønningene mens de kommersielle mediene ikke kan følge med, årelater man resten av medie-Norge for viktig kompetanse. De siste årene fra 2010 til i dag er NRKs lisensinntekter steget med én milliard kroner fra 4,7 til 5,7 milliarder kroner!

Lønnskonkurransen ser vi også lokalt. I tillegg nærmest støvsuger NRK Finnmark markedet for frilansere, også de som vi har knyttet til oss og lært opp. Dette skjer samtidig som NRK inviterer lokale medier til et slags samarbeid. At de nå og da tilbyr oss en åpen videostrøm er på ingen måte noe som bøter på dette.

Hvorfor gjør NRK dette? I stedet for å bruke ressursene på å lage innhold som går i dybden og er analytisk, jaktes det raske visninger og klikk via Facebook. Nå bør NRK bestemme seg hva de vil være. NRK Finnmark har tatt store steg mot å bli en tungt bemannet desk i Alta som sitter og skriver såkalte «klikksaker» og lager videoer for publisering på Facebook i konkurranse med Altaposten, iFinnmark eller Sør-Varanger Avis.

Nå bør politikerne ta kampen for å bevare mediemangfoldet i Norge, ellers står man til slutt igjen med bare NRK. Men det ser dessverre ikke ut som det skjer. Tvert imot legger man i Statsbudsjettet opp til økning av NRK-lisensen, mens det kuttes i pressestøtten.

God helg.

Arne Reginiussen

Ansvarlig redaktør iFinnmark, Finnmark Dagblad og Finnmarksposten

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags