Gå til sidens hovedinnhold

Statens Havarikommisjon undersøker dødsulykke: – Alvorlighetsgraden er hovedgrunnen

Artikkelen er over 3 år gammel

– En av de verste ulykkene i Norge på en god stund.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) undersøker nå den tragiske frontkollisjonen på E6 i Storfjord 24. september.

Det skriver Nordlys.

Det var to biler som kolliderte denne søndagsettermiddagen. En personbil var på vei nordover med tre personer om bord og en større SUV med campingvogn kjørte i retning Nordkjosbotn.

De tre personene om bord i personbilen omkom, alle fra bygda Burfjord i Kvænangen kommune. Personene i SUV-en kom fra ulykken med lettere skader.

– En av de verste ulykkene

– Hovedgrunnen til at vi tar denne saken er alvorlighetsgraden. Vi har ikke mange ulykker med tre omkomne i Norge. Dette er en av de verste ulykkene vi har hatt i Norge på en god stund. Det er flere år siden sist, sier avdelingsdirektør Rolf Mellum i veiavdelinga til SHT.

SHT har på eget initiativ bestemt seg for å undersøke ulykken, noe de står helt fritt til å gjøre. De ble altså ikke varslet om den.

– Vi fanget den opp via media, bekrefter Mellum.

«Varslingen er begrenset til alvorlige ulykker med tunge kjøretøy eller busser, ulykker som skjer i tunnel eller involverer farlig gods. Varslingsplikten omfatter også andre ulykker i de tilfeller politiet etter en samlet vurdering mener SHT kan ha interesse av å undersøke denne for å bedre sikkerheten», står det som kravene til innrapportering til SHT.

Ifølge SHTs egen hjemmeside er det ikke automatikk i at de går inn i dødsulykker som denne.

– Denne ulykken er også veldig representativ for dødsulykker i Norge, sier Mellum, som legger til at de strekker seg langt i sine undersøkelser, lengre enn for eksempel ulykkesanalysegruppen til Statens vegvesen.

– Vi går langt i å finne ut hvorfor ulykken skjedde. Vi ser på kjøretøyforhold, trafikantforhold og veiforhold, sier Mellum, som sier at selve hendelsesforløpet i denne saken synes å være godt dokumentert, at bilen som de tre omkomne satt i kom over i motsatt kjørefelt.

– Vi vil også snakke med involverte og berørte etter ulykken, slik at de får en mulighet til å uttale seg før vi avleverer rapporten, sier avdelingsdirektøren.

SHT har en frist på ett år på å ferdigstille rapporten.

Sist SHT undersøkte en ulykke i Troms var Lavangsdalen-ulykken i 2011. Nordlys sin omtale av SHT-rapporten etter den ulykken kan du lese her.

 

Kommentarer til denne saken