Gå til sidens hovedinnhold

Tesla-kollaps i Norge

Artikkelen er over 1 år gammel

Antallet registrerte Teslaer så langt i 2020 er bare en brøkdel av hva det var på samme tid i fjor. Det har ikke vært så svakt på flere år.

Ferske tall viser at langt færre går til anskaffelse av Tesla i Norge.

I årets to første måneder ble det registrerte 277 Tesla Model 3, Model X og Model S i januar og februar 2020.

Til sammenlikning var det registrert 1205 Teslaer på samme periode i fjor. Det er en nedgang på svimlende 77 prosent.

Les også: Finn.no: Dieselbiler knuser elbiler i bruktmarkedet

Januar og februar 2020 var faktisk svakere enn noen annen måned i 2019 og 2018.

Samtidig viser tallene også at nedgangen har fortsatt over lengre tid.

Klar nedgang

Allerede mot slutten av fjoråret ser vi et klart fall i antallet registrerte Teslaer i Norge. Faktisk var fjerde kvartal 2019 det klart svakeste kvartalene de siste to årene for Tesla. Det gjelder alle tre modellene til elbilprodusenten.

Seniorrådgiver Anders Hovde i Kantar TNS, som er ekspert på nybilmarkedet i Norge, viser til at det er store variasjoner i Teslas registreringer i Norge. Han mener samtidig at konkurransen for elbilprodusenten er hardere enn noensinne.

– Det er ingen tvil om at det er en rekke nye biler som er kommet inn i markedet, som E-tron-modellene til Audi og Mercedes EQC, som er reelle alternativer til Tesla. De som er markedet for elbiler får stadig større valg, sier Hovde.

Audi e-tron på topp

Tall fra OFV viser at det er var nettopp Audi e-tron som toppet registreringsstatistikken i Norge i februar. Hele 1.171 biler ble registrert, mot 53 av Teslas bestselger Model 3.

Han tror også at mange venter på biler som leveres i løpet av året, inkludert Model Y, den nye Tesla SUV-en, som kommer til Norge i løpet av de neste 12 månedene.

– Mange får nok og sikler på Mustangen som kommer og Volkswagen ID3. Det samme gjelder Model Y. De som er i markedet for Teslaer kan hende de venter på den, sier Hovde.

– Samtidig er det ikke til å stikke under stol at Tesla-eierne er riktignok veldig fornøyd med bilen, men ikke så fornøyd med håndteringen fra forhandlerapparatet hvis noe skulle skje, sier han.

Ikke bekymret

Kommunikasjonsrådgiver Erlend Sandvold Roland i Tesla Norge spiller ned dramatikken i de svake tallene.

– Forklaringer skyldes at vi leverte ut biler med oppsamlet fire års etterspørsel, men nå leverer vi ut det vi fortløpende selger. Det er en stor forskjell. Vi begynte å ta reservasjoner på Model 3 allerede i 2016, sier Roland til Nettavisen.

– Men dette gjelder også Model X og Model S?

– Det skyldes at vi jobber i kvartalsmessige sykluser. Det følger av når vi får bilene. Enkeltmåneder gir ikke et riktig bilde, sier Tesla-talspersonen.

– Så mars, altså inneværende måned, blir en veldig bra måned for dere, ettersom dere jobber i kvartalssykluser og januar og februar var så dårlig?

– Vi kommenterer ikke salgstall, vi kommenterer ikke leveringsplaner og vi kommenterer ikke hva som skjer i fremtiden i det hele tatt. Det å se på enkeltmåneder gir ikke noe riktig bilde, sier Roland.

– Men vi ser at det er andre elbilmodeller i markedet som går bra. I hvilken grad frykter dere konkurransen?

– Vi synes situasjonen i markedet er en fryd og en glede. Vi har en visjon om å akselerere overgangen til fornybar energi, og det at det er mer konkurranse gjør at det er mer interesse og flere muligheter for kundene. Det er kjempebra.

– Men det betyr jo mer konkurranse for dere?

– Ja, og det ønsker vi velkommen.

– Selv om det betyr mindre salg for dere?

– Det er en veldig snever måte å se det på. Det vi er opptatt av er å øke elbilandelen. Det å si at nye elbiler på markedet ikke gir et større totalmarked er en veldig snever måte å se det på, sier Roland.

Kommentarer til denne saken